Depo Zličín – linka metra B
50.0524994N, 14.2773086E
-
MístoNa Radosti 132/51, 155 21 Praha (Zličín, Třebonice)
-
Popisdepo a linka metra B
50.0524994N, 14.2773086E
Na Radosti 132/51, 155 21 Praha (Zličín, Třebonice)
Depo Zličín je jedno ze tří dep pražského metra (zbývajícími jsou Depo Kačerov a Depo Hostivař). Zličínské depo existuje již od roku 1994 a slouží pro vypravování vozů na linku B. Dříve bylo depo spojeno s železniční tratí prostřednictvím vlečky, která je napojena poblíž železniční stanice Praha-Zličín. Ačkoliv většina vlečky stále existuje, krátký úsek kolejí byl přerušen a vlečka tak již nemůže sloužit původnímu účelu. Jediné funkční spojení mezi pražským metrem a běžnou železniční sítí zůstává mezi Depem Kačerov a železniční stanicí Praha-Krč.
Depo Zličín je umístěno na západním okraji městského obvodu Prahy 5, z větší části (například hala depa) na území severní části Třebonic, z menší části (kolejiště před halou) na území Zličína. Depo o rozloze cca 18,3 ha je uspořádáno jako koncové (hlavové) s napojením všech hal do kolejiště depa. Depo Zličín zajišťuje provoz na trati B, remizování a provozní ošetření maximálně 200 elektrických vozů (deponovací kapacita byla rozšířena ze 150 na 200 elektrických vozů v roce 2001) a je vybaveno zkušební tratí s propojením na vlečku firmy Siemens Kolejová vozidla (uzavřeno v roce 2009, dříve ČKD Dopravní systémy) v délce 1805 m. Plocha halového komplexu je 2,3 ha a v halách je celkem 23 kolejí.
Výstavba prvního úseku I.B byla zahájena v roce 1979, otevřen byl 2. 11. 1985. Tento úsek obsahuje sedm stanic od Smíchovského nádraží po Florenc, délka úseku je 4,9 km. Vzhledem k složitému geologickému podloží byl náročný na výstavbu (okolí Můstku a úsek Anděl–Karlovo náměstí, který podchází Vltavu).
Úsek III.B o délce 4,9 km a mezi Smíchovským nádražím a Novými Butovicemi byl otevřen 26. 10. 1988. Nachází se na něm 3 stanice – Radlická, Jinonice a Nové Butovice. Stanice Radlická a Nové Butovice jsou hloubené, stanice Jinonice je ražená. První dvě stanice se velmi málo využívají – stanice Radlická je dokonce druhá nejméně využívaná v celé síti pražského metra. Na konci 80. let zde bylo totiž plánováno sídliště, které se ale po pádu socialismu nevystavělo.
Dne 22. 11. 1990 byl otevřen úsek II.B, který k trase přidal 4,4 km trati a 4 nové stanice za Florencí po Českomoravskou. Vzhledem k úsporným opatřením zavedeným po pádu socialismu nebyly důsledně dokončeny prvky pro ochranu podzemní části trati při jejím ohrožení, což se projevilo při povodních v srpnu 2002.
Úsek V.B mezi Novými Butovicemi a Zličínem, jehož část je vedena jako nadzemní, byl otevřen 11. 11. 1994.
Poslední část IV.B, se zprovoznila 8. 11. 1998, má 6,3 km a vede z Českomoravské na Černý Most. Tento úsek obsahuje 5 stanic, v roce 1998 však zůstávaly nedostavěny stanice Hloubětín a Kolbenova, které byly otevřeny až v letech 1999, resp. 2001.
Linka B vede centrem ve směru jihozápad-severovýchod, na obou koncích (jihozápadním i severovýchodním) se stáčí do východo-západního směru. Je označována žlutou barvou. Má 24 stanic, celková délka je 25,7 km; vlak trasu projede za 42 minut. V současnosti je provoz linky B zajišťován výhradně soupravami typu 81-71M.
V roce 2026 by měla začít výstavba stanice metra B "Depo Zličín". Depo Zličín bude jednou z mála povrchových stanic pražského metra a bude sloužit jako přestupní bod na linku metra B nejen řidičům parkujícím v novém parkovacím domě P+R, ale také cestujícím z příměstských linek.
Vzdálenost od parkování je 50 m.
Parkování není zpoplatněno.
Vstup je zpoplatněn. V době mé návštěvy 350 Kč za komentovanou prohlídku HS Depo Zličín + Depo Zličín + trasa B (81-71).
Parkovat lze na Parkoviště Na Radosti. Návštěvy depa Zličín, Hasičské stanice Depo Zličín a jízdy s historickou soupravou metra 81-71 se lze účastnit jen v rámci akcí a zážitkových jízd pořádaných DPP hl. m. Prahy. Na akci je nutné se předem objednat přes web DPP hl. m. Prahy.
Fotografie: Petr Žák
Text: webové stránky DPP hl. m. Prahy, Wikipedie
Přidat hodnocení