Göltzschtalbrücke
50.6230708N, 12.2477944E
-
MístoBrückenstraße 6b, 08491 Netzschkau, Sasko, DEU
-
Popisnejvětší cihlový most světa
50.6230708N, 12.2477944E
Brückenstraße 6b, 08491 Netzschkau, Sasko, DEU
Most Göltzschtalbrücke v německém Sasku je největším cihlovým mostem na světě. Most je dlouhý 574 m, vysoký 78 m a největší rozpětí oblouku dosahuje 30,9 m. V současné době je součástí železniční tratě Lipsko-Hof, v blízkosti stanice Netzschkau. Asi 10 km na jih se nachází menší Elstertalbrücke, podobný Göltzschtalbrücke.
V polovině 19. století narazili němečtí inženýři blízko saského města Reichenbach, kde říčka Göltzsch prořezává stejnojmenné údolí, na stavební problém. Budovaná železniční trať z Lipska do Norimberka proto nabírala zpoždění a firmám hrozily sankce. Nakonec padlo rozhodnutí, že propojení obou měst výrazně urychlí stavba odvážného cihlového mostu nad údolím. Sasko-bavorská železniční společnost vypsala veřejnou soutěž na stavbu mostu v lednu roku 1845.
Původní návrhy byly hodně odvážné, některé doslova renesanční. Vítězem se nakonec stal projekt renomovaného architekta a univerzitního učitele Johanna Schuberta, který tak získal prémii ve výši jednoho tisíce stříbrných tolarů. 31. 5. 1846 byl položen základní kámen budoucího viaduktu. V té době byl most nejen nejvyšším cihlovým mostem světa, ale současně také nejdelším. Právě použití levných cihel, na úkor drahých žulových kamenů, rozhodlo o Schubertově vítězství.
Podle dochovaných stavebních deníků na stavbě mostu pracovalo 1736 dělníků. Každý den vyrobilo 20 cihláren v okolí 50 000 cihel. Nakonec se počet použitých cihel zastavil na čísle 26 milionů. Celková délka mostu je 574 m, v nejvyšším bodě jsou koleje 78 m nad okolním terénem. Most má v celkem čtyřech úrovních 98 cihlových kleneb, přičemž ta nejmohutnější má šířku úctyhodných 31 m. Most byl dokončen 15. 7. 1851, po šesti letech nepřetržité práce. Dohromady stál 2,2 milionu stříbrných tolarů, což by v dnešních cenách znamenalo bezmála 70 milionů eur. Celý projekt si však vyžádal i životy 31 dělníků.
Přijet lze přímo na místo.
Parkování je zpoplatněno.
Vstup je volný.
Parkovat lze na parkovišti pod mostem. Doporučiji parkovat kousek dál v prostoru autokina, kde je lepší výhled na celý most.
Fotografie: Petr Žák
Text: Wikipedie
Přidat hodnocení