Jizerský most
50.7803156N, 15.3695983E
-
MístoKořenov – Polubný
-
Popisželezniční most
50.7803156N, 15.3695983E
Kořenov – Polubný
Jizerský most je jednou z nejznámějších staveb trati Tanvald – Harrachov. Trať se honosí mnoha zajímavými umělými stavbami, mimo jiné pěti tunely, z nichž nejdelší měří 940 metrů, dodnes dochovanou 4,43 km dlouhou dvoupásovou Abtovou ozubnicí v ose koleje na sedmikilometrovém úseku Tanvald – Kořenov, překonávajícím výškový rozdíl 235 metrů maximálním stoupáním až 58 promile, které je největším v České republice. Z památkově chráněného kořenovského nádraží železnice pokračuje táhlým obloukem ve tvaru podkovy přes Jizerský most nad řekou Jizerou, kterým přechází z Jizerských hor do Krkonoš. Most je dlouhý 116,25 m a vysoký 25 m.
Most byl postaven jako součást tratě Hirschberg (nyní Jelenia Góra) – Grűnthal (později Polubný, dnes Kořenov). Řeka Jizera zde tvořila hranici mezi Rakouskem – Uherskem a Pruskem. Při stavbě mostu došlo 11. června 1902 k pádu jednoho pole do údolí Jizery, o měsíc později však bylo již pole na svém místě, a tak mohl být 1. října 1902 zahájen pravidelný provoz. Nákladní doprava, tvořená především vlaky s pruským uhlím, postupně stoupala. Proto bylo přistoupeno k elektrizaci tratě pruským systémem 15 kV 2/3 Hz, 15. února 1923 byl zahájen pravidelný elektrický provoz. Přestože je elektrifikace minulostí, její pozůstatky jsou na mostě dodnes patrné.
S koncem 2. světové války došlo k několika zásadním změnám. Po změně hranic na Odře a Nise tvořila Jizera československo-polskou hranici, trolejové vedení z Polubného do Jelenie Góry bylo sneseno a odvezeno do Sovětského svazu a byla zastavena doprava přes hranice. Poslední vlak přes státní hranici, a tedy i přes Jizerský most přejel 15. listopadu 1945. V roce 1958 došlo k výměně území mezi Československem a Polskem. Trať do Harrachova včetně Jizerského mostu se tak ocitla pod správou Československých státních drah. 26. května 1963 byl provoz obnoven.
V únoru 1997 byla zastavena doprava z Kořenova do Harrachova z důvodu špatného stavu Jizerského mostu. Přestože most byl nákladem přes milion korun opraven a v červnu provoz obnoven, 27. září 1997 byla osobní doprava z Tanvaldu do Harrachova zastavena. Nákladní vlaky z Kořenova do Harrachova nezajížděly, a tak i Jizerský most zůstal bez dopravy.
24. května 1998 byla pravidelná doprava obnovena pod hlavičkou Jizerské dráhy a GJW. Slibně se rozvíjející doprava však neměla dlouhého trvání, a tak se provoz i správa tratě vrátily od 1. prosince 1998 pod České dráhy. V roce 2015 byl rekonstruován navazující Harrachovský (Jizerský) tunel.
V současnosti patří most Správě železniční dopravní cesty a potkáte na něm vlaky dopravců České dráhy a GW Train Regio.
Vzdálenost od parkování je 1.700 metrů.
Parkování není zpoplatněno.
Vstup je volný.
K mostu vede asfaltová cesta, která je označena jako cyklostezka. Od rozcestníku Martinské údolí je cesta označena zákazem vjezdu mimo vozidel Lesy ČR. Pokud zaparkujete před zákazem vjezdu, projdete se 1.700 metrů.
Foto: Petr Žák | Jednou stopou Českem, z.s.
Text: webové stránky Zubačka, z.s.
Odkazy: zubacka.cz
Přidat hodnocení