Letoun MiG-21PFM 4401
50.2050472N, 14.6902308E
-
MístoBoleslavská 929/23, 250 01 Brandýs nad Labem-Stará Boleslav
-
Popisstíhací letoun
50.2050472N, 14.6902308E
Boleslavská 929/23, 250 01 Brandýs nad Labem-Stará Boleslav
Mikojan-Gurevič MiG-21 (v kódu NATO „Fishbed“) je sovětská nadzvuková víceúčelová stíhačka používaná od začátku 60. let dodnes. Byla používána letectvy více než 30 zemí a v několika z nich je stále ve službě. Bylo jich vyrobeno přes 10 000 ks, což z ní činí nejvíce a nejdéle vyráběný nadzvukový letoun. Zúčastnila se mnoha ozbrojených konfliktů, mimo jiné v arabsko-izraelských válkách či válce ve Vietnamu.
Sériová výroba byla zahájena roku 1959, ale zavedením do výroby vývoj letounu neskončil. Další změny konstrukce byly mj. ověřeny na stroji Je-66. Letouny MiG-21 byly zařazeny do výzbroje armád více než padesáti států, v letech 1961–2005 byly i ve výzbroji Československé lidové armády a poté Armády České republiky.
MiG-21PFM se vyráběl v Gorkém a v Moskvě v letech 1964–1968. Produkce byla směrována pro sovětské letectvo ale i na export. Konkrétně v Moskevském strojírenském závodu Prapor práce (závod č. 30), který se v té době specializoval na exportní variantu letounů MiG-21PFM, a to včetně letounu 4401 (závod 21 v Gorkém se u varianty MiG-21PFM soustředil pouze na výrobu těchto strojů pro SSSR). V Československu se v letech 1963–1972 licenčně vyráběla verze MiG-21F-13 ve firmě Aero Vodochody (194 ks).
Model MiG-21PFM byla vylepšená verze MiG-21PF. Směrové kormidlo bylo při tomto modelu zvětšeno ve snaze zvýšit podélnou stabilitu letadla. Bylo přepracováno umístění brzdícího padáku, který byl následně umístěn v kořeni směrového kormidla. Nejvýraznější úpravou bylo přidání systému SPS (sduva pograničnovo sloje – ofukování mezní vrstvy vzduchem odebíraným od kompresoru motoru). Pohonná jednotka byla stejná jako u MiGu-21PF. Přepracován byl i překryt kabiny, který byl nyní dvoudílný a otvíral se do pravé strany. Tato změna byla provedena v důsledku instalace nového vystřelovacího sedadla KM-1 zajišťující bezpečné nouzové opuštění pilotní kabiny od nulové výšky při rychlostech 130 až 1 200 km/h, a to na místo vystřelovací sedačky typu SK-1.
Z výzbroje letounu MiG-21PFM byla již od předchozí verze PF zcela odstraněna hlavňová výzbroj a pilot se tak musel spoléhat pouze na PLŘS (protiletadlové řízené střely) krátkého dosahu na podkřídlových závěsnících. Pro boj proti vzdušným cílům bylo možno podvěsit dvě radarem poloaktivně řízené střely RS-2US nebo infračerveně naváděné R-3S.
Výzbroj vycházela z primárního určení letounu zařazeného do služby v PVOS (protivzdušná obrana státu), kde se předpokládaly pouze přepadové útoky na stanovený cíl. V případě manévrového boje však letounu hlavňová výzbroj citelně chyběla. Mimo protiletecké výzbroje bylo možno podvěsit dva raketové bloky UB-16-57UM (každý se nabíjel 16 ks neřízených raket typu S-5 ráže 57 mm), které je možné vidět i na letounu 4401. Dále se na tento stroj případně daly podvěsit dvě 100, 250 či 500 kg pumy FAB. Použití přepadového letounu MiG-21PFM při plnění úkolů stíhacího bombardéru však v boji příliš efektivní nebylo. Na podtrupový závěsník bylo možno podvěsit pouze jednu přídavnou palivovou nádrž PTB-490 o objemu 490 l, neboli „bak“, proto se těmto letounům říkalo tzv. „bakovka“ (až pozdější série MiG-21PFM mohly nést pod trupem místo tohoto „baku“ i kontejner typu GP-9 s jedním dvouhlavňovým 23 mm kanónem typu GŠ-23 se zásobou 200 nábojů – letoun 4401 je z prvních sérií a podvěsit ho nemohl). K obrannému vybavení patřil identifikační systém „vlastní-cizí“ typu SRO-2M.
Tento konkrétní letoun s trupovým označením 4401 byl vyroben v roce 1966, v AČR sloužil do 15. 5. 1990, kdy byl přelétnut na letiště Praha-Kbely a v LOK (Letecké opravny Kbely) byl odzbrojen a byl mu demontován motor. Již v září téhož roku byl posléze přetažen na ojátku po tehdejší rychlostní silnici R10 (nyní dálnice D10) a instalován na podstavec u Jaselských kasáren ve Staré Boleslavi. Bylo to v době, kdy se zde od stejného roku usídlilo Velitelství letectva a protivzdušné obrany státu a letoun 4401 se stal jeho symbolem, jako památka na nejvíce používaný letoun ve službách československého letectva. Od roku 1991 ho poté nahradilo Velitelství letectva a protivzdušné obrany, od roku 1993 Velitelství 4. sboru protivzdušné obrany a následně od roku 1997 až do roku 2003 i Velitelství vzdušných sil, které zde dnes zastupuje jeho podřízený útvar 26. pluk velení, řízení a průzkumu. V letech 1993 až 2003 bylo v posádce dále umístěno Velitelství logistiky, které v letech 2003 až 2008 nahradilo Velitelství sil podpory a výcviku, v roce 2009 poté Velitelství podpory, v letech 2009 až 2013 Velitelství sil podpory a od roku 2013 nakonec Agentura logistiky, v jejímž vlastnictví je exponát letounu doposud.
Letoun 4401 byl sesazen z podstavce u brány Jaselských kasáren téměř po 32 letech v úterý 1. 3. 2022 z důvodu stavby obchvatu města Brandýs nad Labem – Stará Boleslav (okružní křižovatky). Pomocí jeřábu byl přestěhován na odstavnou plochu a následně do prostor autoparku Jaselských kasáren. Vzhledem ke stavebním úpravám bylo nutné podstavec upravit a protáhnout směrem dozadu tak, aby po opětovném usazení letoun nezasahoval do nově přiléhající komunikace.
V letech 2023–2024 byl letoun renovován. V neděli 7. 4. 2024 mezi 3. a 8. hodinou ranní byl exponát usazen zpět na již předem upravený podstavec. Nápis „Evina“ na trupu je odkazem na jméno manželky posledního technika letounu Jiřího Majera, který exponát i s manželkou Evou několik hodin po jeho opětovném usazení navštívil.
Přijet lze přímo na místo.
Parkování není zpoplatněno.
Vstup je volný.
Parkovat lze na krajnici kolem silnice, která vede podél kasáren.
Exponát je nyní chráněn kamerovým dohledem se záznamem s výnosem k operačnímu dozorčímu SLog MO, pro veřejnost platí zákaz vstupu na podstavec a zákaz dotýkání se exponátu. Při prohlídce a focení je nutné dodržovat bezpečný odstup – hrozí nebezpečí úrazu.
Web: pvrpz.army.cz
FB: 26. pluk velení, řízení a průzkumu Brandýs nad Labem - Stará Boleslav
Související odkazy: valka.cz
Fotografie: Petr Žák
Text: webové stránky 26. pluku velení, řízení a průzkumu | mjr. Ing. Jan Chramosta
Přidat hodnocení