Mikulovský viadukt
50.6963950N, 13.7109061E
-
MístoNové Město 27, 417 81 Moldava
-
Popisželezniční most
50.6963950N, 13.7109061E
Nové Město 27, 417 81 Moldava
Mikulovský viadukt leží na železniční trati tzv. Moldavské dráhy, na hranici katastrálních území Nového Města (část obce Moldava) a obce Mikulov. Moldavská dráha (nazývaná i jako Teplický Semmering) je severočeská železniční trať z Mostu na Moldavu v Krušných horách s bývalým napojením do Saska. Vznikla v letech 1871–1884. Hlavním cílem dráhy bylo umožnit export uhlí do sousedního Saska.
Mikulovský viadukt je ocelový příhradový železniční most s vysokým zděným pilířem podle projektu Ing. Jana Bydžovského o délce 117 m, překlenující v největší výšce 31 m terénní vlnu (údolí) východního svahu vrchu Klínovčík (836 m), silnici mezi Mikulovem a Novým Městem a rameno potoku Bouřlivec.
Dne 7. 5. 1945 byl železniční most těžce poškozen ustupujícími Werwolfy (němečtí záškodníci, kteří prováděli svoji činnost na konci druhé světové války a bezprostředně po ní), kteří jej vyhodili do povětří. Následná oprava trvala až do října 1946 (opraven Teplickou strojírnou), kdy byl provoz na trati mezi Mikulovem a Moldavou obnoven. Během opravy jezdily osobní vlaky do provizorní zastávky umístěné před ním. V současné době je na Moldavské dráze provozována osobní doprava soukromými dopravci.
U viaduktu se nachází turistická základna „Na starém vechtru“. Jedná se o bývalý železniční strážní domek, který je ve správě KČT Lokomotiva Ústí nad Labem a slouží jako klubovna a turistická ubytovna pro šest osob.
Přijet lze přímo na místo.
Parkování není zpoplatněno.
Vstup je volný.
Parkovat lze na krajnici podél silnice II/382 nebo u Starého vechtru KČT.
Fotografie: Petr Žák
Text: Webové stránky Dálnice D8 & okolí
Přidat hodnocení