V polovině 19. století narazili němečtí inženýři blízko saského města Reichenbach, kde říčka Göltzsch prořezává stejnojmenné údolí, na stavební problém. Budovaná železniční trať z Lipska do Norimberka proto nabírala zpoždění a firmám hrozily sankce. Nakonec padlo rozhodnutí, že propojení obou měst výrazně urychlí stavba odvážného cihlového mostu nad údolím. Sasko-bavorská železniční společnost vypsala veřejnou soutěž na stavbu mostu v lednu roku 1845.
Původní návrhy byly hodně odvážné, některé doslova renesanční. Vítězem se nakonec stal projekt renomovaného architekta a univerzitního učitele Johanna Schuberta, který tak získal prémii ve výši jednoho tisíce stříbrných tolarů. 31. května 1846 byl položen základní kámen budoucího viaduktu. V té době byl most nejen nejvyšším cihlovým mostem světa, ale současně také nejdelším. Právě použití levných cihel, na úkor drahých žulových kamenů, rozhodlo o Schubertově vítězství.
Podle dochovaných stavebních deníků na stavbě mostu pracovalo skoro 1 800 dělníků. Každý den vyrobilo 20 cihláren v okolí 50 tisíc cihel. Nakonec se počet použitých cihel zastavil na čísle 26 milionů. Celková délka mostu je 574 metrů, v nejvyšším bodě jsou koleje 78 metrů nad okolním terénem. Most má v celkem čtyřech úrovních 98 cihlových kleneb, přičemž ta nejmohutnější má šířku úctyhodných 31 metrů. Most byl dokončen 15. července 1851, po šesti letech nepřetržité práce. Dohromady stál 2,2 milionu stříbrných tolarů, což by v dnešních cenách znamenalo bezmála 70 milionů eur. Celý projekt si však vyžádal i životy 31 dělníků.
Dodnes je však plně funkční a pokud pojedete například vlakem z Chebu do Chemnitz, za městem Reichenbach pojedete právě po něm.
Oficiální parkoviště je přímo pod mostem. Doporučiji parkovat kousek dál v prostoru autokina (místo označené v mapě), kde je lepší výhled na celý most.
Parkování je zpoplatněno.
Vstup je volný.
Přijet je možné přímo na místo.
Foto: Petr Žák | www.zak.photo
Text: ct24.ceskatelevize.cz
Přidat hodnocení