Přihlásit se
    • Úvod
    • O projektu
      arrow_drop_down
      • Podpořit projekt
    • Lokality
    • Blog
    • Fotografování
    • Kontakty
      arrow_drop_down
      • Zásady ochrany osobních údajů
      • Zásady cookies (EU)

    Pňovanský most

    49.7854297N, 13.0746786E

    • Místo
      349 01 Pňovany
    • Popis
      železniční most
    • Informace
    • Hodnocení 0
    • prev
    • next
    • Navigovat
    • Sdílet
    • Nahlásit chybu
    • Ohodnotit
    • prev
    • next
    FOTOGRAFIE
    KATEGORIE
    • Mosty / lávky
    KRAJ
    • Plzeňský
    GPS / ADRESA
    • 49.7854297N, 13.0746786E

    • 349 01 Pňovany

    MAPY.CZ
    POPIS

    Pňovanský most je železniční most přes přehradu Hracholusky na železniční trati z Pňovan do Bezdružic. Vznikl na základě zemského zákona o podpoře výstavby drah z roku 1892. První návrh mostu z roku 1894 počítal s vybudováním pilířů z ocelové konstrukce, ale nebyl schválen, takže současná podoba mostu vychází z druhého návrhu z roku 1897. Tvoří ho dva zděné mostní pilíře nad přehradou o výšce 44 m (včetně základů) a dva zemní pilíře na každé straně mostu. Nad nimi jsou tři ocelová pole, z nichž každé je 55 m dlouhé. Most doplňují dva kamenné oblouky. Celková délka mostu je 210 m a spočtená hmotnost ocelové konstrukce je 461 144 kg.

    Stavba mostu započala v roce 1899 a byla dokončena v roce 1901. Původně byl most postaven nad řekou Mží a výška byla cca 47 m. V roce 1963 bylo údolí zatopeno přehradou Hracholusky a výška mostu tak klesla na nynějších 37 m. Ještě předtím došlo ke zpevnění mostních pilířů, aby odolaly zvýšené hladině vody. Ocelová konstrukce mostu se kromě průběžných nátěrů dočkala první větší opravy mezi lety 1969 až 1972.
    Koncem července 2018 začala rozsáhlá rekonstrukce mostu. 1. 8. 2018 došlo k symbolickému rozloučení se se starým mostem projetím po něm parní lokomotivou. Rekonstrukce mostu se týká výměny tří hlavních ocelových polí, zesílení spodní stavby injektážemi a je i dobudována lávka pro pěší a cyklisty. Pro výměnu ocelových polí byla použita unikátní metoda nasunutí nového pole na původní most, spojení a otočení kolem vodorovné osy.

    Oprava byla dokončena v dubnu 2019 a 27. 4. 2019 proběhla úspěšná zátěžová zkouška pomocí tří lokomotiv řady T 679.1 zvanými Sergej. Provoz na trati byl obnoven v podvečer 30. 4. 2019.

    VZDÁLENOST / PARKOVNÉ / VSTUPNÉ
    • Vzdálenost od parkování je 100 m.

    • Parkování není zpoplatněno.

    • Vstup je volný.

    PŘÍSTUPNOST

    Parkovat lze u cyklistického rozcestníku na jižní straně mostu.

    POUŽITÉ ZDROJE

    Foto: Petr Žák | Jednou stopou Českem, z.s.
    Text: wikipedia.org

    DATUM NÁVŠTĚVY
    1. 3. 2020
    ŠTÍTKY
    • procházka
    • fotografování
    mood_bad
  • Zatím žádné komentáře.
  • Přidat hodnocení

    Napsat komentář · Zrušit odpověď na komentář

    Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

    Oblíbenost místa

    V okolí:

    Hrad Buben

    1. 3. 2020
    • zřícenina hradu

    Hrad Gutštejn

    21. 5. 2020
    • zřícenina hradu

    Lom Hradišťský vrch

    22. 7. 2020
    • bývalý čedičový lom

    Kaolinový důl v Nevřeni

    14. 3. 2023
    • bývalý kaolinový důl

    Srub na pilíři bývalého mostu Mantov

    24. 9. 2020
    • ODSTRANĚNO

    Zámek Nečtiny

    18. 3. 2020
    • zámek
    • © 2020–2025 Jednou stopou Českem®
    person
    Přihlásit se
    lockZapomenuté heslo?

    Košík

      • Facebook
      • Twitter
      • WhatsApp
      • Telegram
      • LinkedIn
      • Tumblr
      • VKontakte
      • Mail
      • Zkopírovat odkaz
      Spravovat Souhlas s cookies
      Abychom poskytli co nejlepší služby, používáme k ukládání a/nebo přístupu k informacím o zařízení, technologie jako jsou soubory cookies. Souhlas s těmito technologiemi nám umožní zpracovávat údaje, jako je chování při procházení nebo jedinečná ID na tomto webu. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce.
      Funkční Vždy aktivní
      Technické uložení nebo přístup je nezbytně nutný pro legitimní účel umožnění použití konkrétní služby, kterou si odběratel nebo uživatel výslovně vyžádal, nebo pouze za účelem provedení přenosu sdělení prostřednictvím sítě elektronických komunikací.
      Předvolby
      Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
      Statistické
      Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro statistické účely. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
      Marketingové
      Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
      Spravovat možnosti Spravovat služby Správa {vendor_count} prodejců Přečtěte si více o těchto účelech
      Zobrazit předvolby
      {title} {title} {title}