Přihlásit se
    • Úvod
    • Lokality
    • Články
    • Fotografování
      arrow_drop_down
      • Fotoobraz
    • Merch
      arrow_drop_down
      • Oblečení
      • Náramky
      • Klíčenky
      • Samolepky
    • O projektu
      arrow_drop_down
      • Podpořit projekt

    Podolský most a nízká hladina Orlické přehrady

    49.35363, 14.2731

    • Místo
      Temešvár
    • Popis
      snížená hladina Orlíku
    • Informace
    • Hodnocení 0
    • prev
    • next
    • Navigovat
    • Sdílet
    • Ohodnotit
    • Nahlásit chybu
    • prev
    • next
    GALERIE
    KATEGORIE
    • zajímavost
    • most
    KRAJ
    • Jihočeský
    GPS / ADRESA
    • 49.35363, 14.2731

    • Temešvár

    MAPA

    Podolský Most, 397 01, Temešvár, South Bohemia, Czech Republic

    Navigovat
    POPIS

    Hladina vody v Orlické přehradě byla od podzimu 2019 do jara 2020 kvůli stavbě výtahu asi 8-10 m pod běžným stavem, tak jsem s Vulcanem vyrazil na obhlídku. Nejvíc fotek jsem udělal z obou stran pod Podolským mostem, další pak z mostu jak Podolského, tak i Zvíkovského a Žďákovského.

    Podolský most (dříve most Klementa Gottwalda) je železobetonový silniční most přes řeku Vltavu v okresu Písek, v jižních Čechách. Je součástí silnice spojující Tábor a Písek a leží mezi obcemi Podolí I a Temešvár.

    Most byl vybudován mezi lety 1939 a 1943, aby nahradil starý řetězový most vybudovaný v roce 1848. Tento most byl v roce 1960 v souvislosti s výstavbou Orlické přehrady rozebrán a přemístěn na řeku Lužnici, k vesnici Stádlec, a je známý jako Stádlecký most.
    Návrh mostu byl ve 30.letech 20. století oceněn na architektonické výstavě v Paříži, kde v roce 1937 získal Zlatou medaili a byl nazván Le beau pont de l´Europe (Krásný most Evropy). Další ocenění získal v roce 1939 na výstavě v belgickém Lutychu. Projekt mostu připravili V. Janák, J. Brebera a L. Pacholík ve spolupráci s Ing. J. Blažkem.
    Za druhé světové války byl most důležitou dopravní spojnicí. Oba břehy Vltavy navíc v roce 1945 tvořily demarkační linii mezi americkou částí osvobozovaného Československa a sovětskou částí okupovaného Československa. V dubnu a květnu 1945 sloužil most jako ústupová cesta části německých jednotek do amerického zajetí. Vojáci americké 3. armády zde v květnu 1945 čekali dva týdny na příjezd sovětských vojsk (v roce 2000 zde byla k této události odhalena pamětní deska).
    Krátce po osvobození se Podolský most stal svědkem zločinů proti lidskosti. Na pravém břehu byli internováni němečtí vojáci Luftwaffe se svými rodinami. Ženy a dívky zde byly zneužívány, mnoho z nich zde raději spáchalo sebevraždu, včetně jejich mužů a otců. V roce 2011 byla část obětí exhumována německou vládní organizací Volksbund Deutsche Kriegsgräberfürsorge e.V.

    Most je dlouhý 510 m a tvoří ho několik oblouků, z nichž ten největší má rozpon 150 m a krajní 36,65 m. Na pravém vltavském břehu je 6 polí, na levém jen dvě. Šířka mostu je pouhých 8,5 m (6,5 m vozovka a 1+1 m tvoří chodníky). Vozovka leží ve výšce 55-65 m nad řekou. Šířka klenby ve vrcholu oblouků je 7,5 metru, v patkách 9,5 metru, vzepětí klenby hl. oblouku je 41,8 metru, jeho tloušťka je 2,0 m. Hlavní klenba nese další dvě menší, polokruhové klenby stejné šířky - 7,5 metru, tlusté 0,75 m. Vzepětí osmi menších kleneb je 9,8 metru. Na stavbu mostu bylo spotřebováno 1 200 tun ocelové výztuže, 6 920 tun cementu a 6 300 m³ dřeva. Zpracováno bylo celkem 20 900 tun betonu. Most postavila za tehdejších 26 milionů korun firma Ing. B. Hlava.

    DOSTUPNOST S MOTORKOU

    Na silnici od Podolska je zákaz vjezdu. Na silnici od Temešváru se dá pod most přijet bez bez porušení předpisů. Cesty jsou dostupné i pro cestovní motorku.

    PARKOVÁNÍ / VSTUPNÉ / VZDÁLENOST
    • Parkování není zpoplatněno.

    • Vstup je volný.

    • Přijet je možné přímo na místo.

    MÍSTO VHODNÉ NA
    • procházka
    ZDROJ

    Foto: Petr Žák | www.zak.photo
    Text: wikipedia.org

    DATUM NÁVŠTĚVY
    8. 11. 2019
    mood_bad
  • Comments are closed.
  • V okolí:

    Železniční most u Červené nad Vltavou

    18. 10. 2020
    • železniční most

    Most Duha

    8. 5. 2020
    • silniční most se železnicí

    Zřícenina hradu Dobronice

    8. 5. 2020
    • zřícenina hradu

    Stádlecký řetězový most

    8. 5. 2020
    • silniční most

    Zřícenina hradu Příběnice

    12. 2. 2020
    • zřícenina hradu

    Rozhledna Milada

    2. 4. 2020
    • rozhledna

    Vyhledávání

    • Podle krajů
    • Podle kategorií
    • Google mapa

    Merch

    • Oblečení
    • Náramky
    • Klíčenky
    • Samolepky

    Ostatní

    • Ochrana osobních údajů
    • Obchodní podmínky

    O nás

    • O projektu
    • Podpořit projekt
    • Kontakty

    Sociální sítě

    Facebook
    Instagram
    Vk
    Youtube
    • © 2020 Jednou stopou Českem, z.s.​
    • Spisová značka L73696 vedená u Městského soudu v Praze
    • IČO: 094 04 121
    person
    Přihlásit se
    lockZapomenuté heslo?

    Košík

      • Facebook
      • Twitter
      • WhatsApp
      • Telegram
      • LinkedIn
      • Tumblr
      • VKontakte
      • Mail
      • Zkopírovat odkaz