Přihlásit se
    • Úvod
    • O projektu
      arrow_drop_down
      • Podpořit projekt
    • Lokality
    • Blog
    • Fotografování
    • Kontakty
      arrow_drop_down
      • Zásady ochrany osobních údajů
      • Zásady cookies (EU)

    Podolský most a nízká hladina Orlické přehrady

    49.3550869N, 14.2722319E

    • Místo
      Temešvár
    • Popis
      snížená hladina Orlíku
    • Informace
    • Hodnocení 0
    • prev
    • next
    • Navigovat
    • Sdílet
    • Ohodnotit
    • Nahlásit chybu
    • prev
    • next
    GALERIE
    KATEGORIE
    • Zajímavosti
    • Mosty / lávky
    KRAJ
    • Jihočeský
    GPS / ADRESA
    • 49.3550869N, 14.2722319E

    • Temešvár

    MAPY.CZ
    POPIS

    Hladina vody v Orlické přehradě byla od podzimu 2019 do jara 2020 kvůli stavbě výtahu asi 8-10 m pod běžným stavem, tak jsem s Vulcanem vyrazil na obhlídku. Nejvíc fotek jsem udělal z obou stran pod Podolským mostem, další pak z mostu jak Podolského, tak i Zvíkovského a Žďákovského.

    Podolský most (dříve most Klementa Gottwalda) je železobetonový silniční most přes řeku Vltavu v okresu Písek, v jižních Čechách. Je součástí silnice spojující Tábor a Písek a leží mezi obcemi Podolí I a Temešvár.

    Most byl vybudován mezi lety 1939 a 1943, aby nahradil starý řetězový most vybudovaný v roce 1848. Tento most byl v roce 1960 v souvislosti s výstavbou Orlické přehrady rozebrán a přemístěn na řeku Lužnici, k vesnici Stádlec, a je známý jako Stádlecký most.
    Návrh mostu byl ve 30.letech 20. století oceněn na architektonické výstavě v Paříži, kde v roce 1937 získal Zlatou medaili a byl nazván Le beau pont de l´Europe (Krásný most Evropy). Další ocenění získal v roce 1939 na výstavě v belgickém Lutychu. Projekt mostu připravili V. Janák, J. Brebera a L. Pacholík ve spolupráci s Ing. J. Blažkem.
    Za druhé světové války byl most důležitou dopravní spojnicí. Oba břehy Vltavy navíc v roce 1945 tvořily demarkační linii mezi americkou částí osvobozovaného Československa a sovětskou částí okupovaného Československa. V dubnu a květnu 1945 sloužil most jako ústupová cesta části německých jednotek do amerického zajetí. Vojáci americké 3. armády zde v květnu 1945 čekali dva týdny na příjezd sovětských vojsk (v roce 2000 zde byla k této události odhalena pamětní deska).
    Krátce po osvobození se Podolský most stal svědkem zločinů proti lidskosti. Na pravém břehu byli internováni němečtí vojáci Luftwaffe se svými rodinami. Ženy a dívky zde byly zneužívány, mnoho z nich zde raději spáchalo sebevraždu, včetně jejich mužů a otců. V roce 2011 byla část obětí exhumována německou vládní organizací Volksbund Deutsche Kriegsgräberfürsorge e.V.

    Most je dlouhý 510 m a tvoří ho několik oblouků, z nichž ten největší má rozpon 150 m a krajní 36,65 m. Na pravém vltavském břehu je 6 polí, na levém jen dvě. Šířka mostu je pouhých 8,5 m (6,5 m vozovka a 1+1 m tvoří chodníky). Vozovka leží ve výšce 55-65 m nad řekou. Šířka klenby ve vrcholu oblouků je 7,5 metru, v patkách 9,5 metru, vzepětí klenby hl. oblouku je 41,8 metru, jeho tloušťka je 2,0 m. Hlavní klenba nese další dvě menší, polokruhové klenby stejné šířky - 7,5 metru, tlusté 0,75 m. Vzepětí osmi menších kleneb je 9,8 metru. Na stavbu mostu bylo spotřebováno 1 200 tun ocelové výztuže, 6 920 tun cementu a 6 300 m³ dřeva. Zpracováno bylo celkem 20 900 tun betonu. Most postavila za tehdejších 26 milionů korun firma Ing. B. Hlava.

    DOSTUPNOST S MOTORKOU

    Na silnici od Podolska je zákaz vjezdu. Na silnici od Temešváru se dá pod most přijet bez bez porušení předpisů. Cesty jsou dostupné i pro cestovní motorku.

    PARKOVÁNÍ / VSTUPNÉ / VZDÁLENOST
    • Parkování není zpoplatněno.

    • Vstup je volný.

    • Přijet je možné přímo na místo.

    MÍSTO VHODNÉ NA
    • procházka
    ZDROJE / ODKAZY

    Foto: Petr Žák | Jednou stopou Českem, z.s.
    Text: wikipedia.org

    DATUM NÁVŠTĚVY
    8. 11. 2019
    mood_bad
  • Comments are closed.
  • V okolí:

    Železniční most u Červené nad Vltavou

    18. 10. 2020
    • železniční most

    Jestřebská rozhledna Kupa

    31. 12. 2022
    • dřevěná rozhledna

    Kamenný most v Písku

    1. 1. 2023
    • nejstarší kamenný most v ČR

    Vodojem Senožaty

    15. 5. 2022
    • vodárenská věž

    Vodojem Šibeniční vrch

    16. 4. 2022
    • neobarokní vodojem

    Věž Kohoutek

    16. 4. 2022
    • pozůstatek opevnění
    • Google Maps
    • © 2023 Jednou stopou Českem, z.s.
    • Jednou stopou Českem® je registrovaná ochranná známka č. 397737
    person
    Přihlásit se
    lockZapomenuté heslo?

    Košík

      • Facebook
      • Twitter
      • WhatsApp
      • Telegram
      • LinkedIn
      • Tumblr
      • VKontakte
      • Mail
      • Zkopírovat odkaz
      Spravovat Souhlas s cookies
      Abychom poskytli co nejlepší služby, používáme k ukládání a/nebo přístupu k informacím o zařízení, technologie jako jsou soubory cookies. Souhlas s těmito technologiemi nám umožní zpracovávat údaje, jako je chování při procházení nebo jedinečná ID na tomto webu. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce.
      Funkční Vždy aktivní
      Technické uložení nebo přístup je nezbytně nutný pro legitimní účel umožnění použití konkrétní služby, kterou si odběratel nebo uživatel výslovně vyžádal, nebo pouze za účelem provedení přenosu sdělení prostřednictvím sítě elektronických komunikací.
      Předvolby
      Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
      Statistické
      Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro statistické účely. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
      Marketingové
      Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
      Spravovat možnosti Spravovat služby Spravovat dodavatele Přečtěte si více o těchto účelech
      Zobrazit předvolby
      {title} {title} {title}