Protržená přehrada na Bílé Desné
50.8008894N, 15.2770314E
-
Místo468 43 Albrechtice v Jizerských horách
-
Popisprotržená hráz
50.8008894N, 15.2770314E
468 43 Albrechtice v Jizerských horách
Protržená přehrada na Bílé Desné je kulturní památka, která připomíná největší katastrofu v rámci protržení přehrady v Čechách, ke které došlo 18. 9. 1916. Dodnes se z přehrady dochovala šoupátková věž, zbytky hráze a podzemní štola, kterou se odváděla voda do sousední nádrže Souš.
Přehrada na Bílé Desné ležící nad obcí Desná v katastrálním území obce Albrechtice v Jizerských horách byla vybudována za účelem zabránění povodním. Pro sypanou hráz se stavitelé rozhodli, protože pevná skála, do které by bylo možné ukotvit hráz betonovou (gravitační typu Intze), ležela příliš hluboko pod vrstvami usazenin. Během stavby byla zemina v tělese hráze vždy po navršení 40 cm zhutňována válcováním. Aby výpustní štola se šoupátkovou věží nesedala, byla uložena na betonový rošt. Výpustní potrubí ve štole mělo vnitřní průměr 80 cm, bylo na jednom konci uzavíratelné ze šoupátkové věže a na konci druhém ze šoupátkové komory na vzdušné straně hráze.
O stavbě přehrady se začalo vážně uvažovat již v roce 1902, stavba však byla zahájena až 17. 10. 1912. Stavbu řídil Emil Gebauer, dozorem nad ní byli pověřeni August Klammt a Karel Podhajský. Ve dnech 18.–20. 8. 1913 byla stavba vážně poškozena intenzivními dešti. Po začátku první světové války byl kvůli vysoké inflaci nucen investor – "Vodní družstvo pro stavbu přehrady na Černé Desné" – ke značným úsporným opatřením, která se na kvalitě stavby rozhodně podepsala. Přes tyto těžkosti byla stavba v září roku 1915 dokončena a 18. 11. 1915 komisí vedenou Ing. K. Podhajským také zkolaudována.
Dne 18. 9. 1916 v 15:30 h upozornili kolem procházející dřevaři hrázného na pramínek vody o průměru asi 2 cm tryskající z hráze. Přehrada v té době ještě nebyla zcela napuštěná a obsahovala jen 290 tis. m³ vody. Zděšený hrázný zavolal do kanceláře vodního družstva. Přítomný Ing. Gebauer, správce stavby, mu nařídil okamžitě otevřít oba havarijní uzávěry a přehradu vypustit. Hrázný se společně s několika dělníky pokusil rozkaz splnit, ale nakonec jej bortící se hráz přinutila opustit šoupátkovou místnost, aniž by tento úkon dokončil.
V 16:00 h byl informován poštovní úřad v Desné, že „nějaký čas poteče korytem více vody“. V 16:15 přišla nová zpráva, oznamující protržení hráze a také žádost o alarmování hasičů a vyklizení obce. Dlažba na návodní straně se začala propadat a po další půlhodině se propadla až ke dnu. Zůstala pouze vrchní část ve tvaru mostu, a i ta se za několik okamžiků zřítila do divokého proudu. Voda se z přehrady valila 18 m širokou průrvou a brala s sebou stromy i s kořeny. Po dobu půl hodiny tak proudilo do údolí 150 m³ vody za sekundu.
Když voda dorazila do Desné, nebyla její evakuace ani zdaleka ukončena a mnozí se ještě snažili zachránit příbuzné a majetek v zasažené zóně. První stavbou, kterou voda z přehrady smetla, byla velká panská pila, kde s sebou vlna vzala připravené dříví. To pomohlo (jako beranidla) rozbít všechny domy stojící vlně v cestě. Velké množství vody a trosek sice zachytila železniční trať a viadukt v dolní části Desné, záplava však i tak postihla celé Tanvaldsko.
Rozsah škod byl v celém Rakousku-Uhersku ojedinělý. 95 rodin s 380 příslušníky bylo bez přístřeší, 1 020 osob bez možnosti zaměstnání, 370 občanů ztratilo veškerý majetek. 29 obytných domů a 11 brusíren skla zmizelo ve vlnách a 62 domů a závodů bylo vážně poškozeno. Druhý den bylo 59 osob nezvěstných. Škody byly odhadnuty na několik milionů korun.
Soudní proces trval 16 let a ukončil jej až osvobozující rozsudek Okresního soudu v Tanvaldu ze dne 29. 9. 1932. Za příčinu katastrofy soudní znalci označili geologickou poruchu nacházející se v takové hloubce, kde již tehdejší normy nevyžadovaly provádět zkušební sondy. Osvobozujícího rozsudku se nedočkal vedoucí kolaudační komise Ing. Karel Podhajský, který se krátce po protržení hráze zastřelil.
Vizualizaci protržení přehrady můžete vidět zde.
Vzdálenost od parkování je 1 500–3 000 m v závislosti na místě parkování.
Parkování není zpoplatněno.
Vstup je volný.
Parkovat lze na Parkoviště v Albrechticích na konci ulice Údolní u úpravny vody. Od úpravny vody vede k přehradě asfaltová cesta, projdete se 3 km. Cesta je označena zákazem vjezdu. Dodržování zákazu je často kontrolováno Městskou policií!
Další možnost je odstavit motorku u turistického rozcestníku Souš - za přehradou na silnici II/290 a projít se 1,5 km po žluté turistické trase.
Web: pla.cz
Související odkazy: mesto-desna.cz
Fotografie: Petr Žák
Text: Povodí Labe, s.p., kronika obce Desná
Přidat hodnocení