Přihlásit se
    • Úvod
    • O projektu
      arrow_drop_down
      • Podpořit projekt
    • Lokality
    • Blog
    • Fotografování
    • Kontakty
      arrow_drop_down
      • Zásady ochrany osobních údajů
      • Zásady cookies (EU)

    Původní Ivančický viadukt

    49.0822894N, 16.4112728E

    • Místo
      Moravské Bránice
    • Popis
      torzo železničního viaduktu
    • Informace
    • Hodnocení 0
    • prev
    • next
    • Navigovat
    • Sdílet
    • Nahlásit chybu
    • Ohodnotit
    • prev
    • next
    FOTOGRAFIE
    KATEGORIE
    • Mosty / lávky
    KRAJ
    • Jihomoravský
    GPS / ADRESA
    • 49.0822894N, 16.4112728E

    • Moravské Bránice

    MAPY.CZ
    POPIS

    Původní Ivančický viadukt byl prvním celoželezným mostem v Rakousku-Uhersku. Nachází se na rozhraní katastrů Ivančic a Moravských Bránic, 15 metrů od současného železničního mostu.

    Jednalo se o jednokolejný ocelový příhradový železniční most s horní mostovkou dlouhý 373,5 m, niveleta koleje byla ve výšce 42,7 m nad hladinou řeky. Pět pilířů se skládalo z čtyř litinových trub s betonovou výplní, jež byly ukotveny ve zděných soklech. Náklady na stavbu viaduktu, která probíhala v letech 1868–1870, dosáhly částky přibližně 755 tisíc zlatých, spotřebováno bylo 1238 t železa a 296 t litiny. Ke zprovoznění tratě Střelice – Hrušovany nad Jevišovkou došlo 15. září 1870.

    Mezi používaná jména patřil Jihlavský, Kounický, Bránický viadukt či železňák. Název Ivančický viadukt je používán od roku 1925. Mostu se říkalo také „Eiffelův most“, bylo tak zřejmě usuzováno podle nápadné podobnosti mezi viaduktem a Eiffelovou věží, žádný pramen však projekt ani stavbu mostu s Gustavem Eiffelem nespojuje. Hlavním projektantem byl inženýr Karl von Ruppert, stavbu provedla francouzská železárenská firma F. Cail a spol.

    Provoz na starém viaduktu byl ukončen 9. listopadu 1978, tentýž rok byl také zařazen mezi technické památky. Od roku 1979 se o něj staralo Technické muzeum v Brně, začal však rychle chátrat. V roce 1987 se vrátil pod správu drah, protože muzeum nemělo prostředky na jeho údržbu. Kvůli nestabilnímu podloží také pozvolně klesala hrušovanská podpěra a v roce 1991 byl stav mostu již havarijní a musel být urychleně řešen. Původnímu plánu celý most demontovat zabránilo ministerstvo kultury, takže odstraněna byla pouze část prvního pole mostovky (blíže k Moravskému Krumlovu). Kvůli nedostatku financí předaly České dráhy v roce 1998 ocelovou konstrukci do majetku Ivančic, ale ani toto město nemělo peníze na jeho údržbu a zabezpečení. V září 1998 byla velká část mostu ministerstvem kultury vyjmuta ze seznamu památek, načež ji město prodalo za 630 tisíc korun firmě Schwarzmüler & Sohn CZ, která většinu viaduktu v září 1999 demontovala. Zachováno bylo pouze jedno krajní pole mostovky s pilířem a podpěrou, které zůstalo kulturní památkou.

    Od roku 2000 probíhalo statické zajištění, otryskání a nanášení ochranného nátěru na ocelové prvky zbylé části mostu, kvůli nedostatku finančních prostředků však tyto práce nebyly nikdy dokončeny, takže se opravy dočkalo pouze 32,5 m z dochované mostovky.

    VZDÁLENOST / PARKOVNÉ / VSTUPNÉ
    • Vzdálenost od parkování je 300 metrů.

    • Parkování není zpoplatněno.

    • Vstup je volný.

    PŘÍSTUPNOST

    Zaparkovat lze na pravé straně před mostem na silnici č. 152 ze směru od Moravské Bránice zde, kde vede polní cesta směrem k železnici. Tato cesta je opatřena závorou, kterou zamykají místní rezidenti. Pokud budete závoru respektovat, projdete se k mostu 300 metrů.

    ODKAZY

    Foto: Petr Žák | Jednou stopou Českem, z.s.
    Text: wikipedia.org

    DATUM NÁVŠTĚVY
    14. 5. 2022
    ŠTÍTKY
    • procházka
    • fotografování
    mood_bad
  • Zatím žádné komentáře.
  • Přidat hodnocení

    Napsat komentář · Zrušit odpověď na komentář

    Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

    Oblíbenost místa

    V okolí:

    Rozhledna Vladimíra Menšíka na Hlíně

    15. 4. 2022
    • dřevěná rozhledna

    Klášter Rosa coeli

    5. 7. 2020
    • zřícenina kláštera

    Maják civilizace

    1. 3. 2024
    • Ústav ochrany civilizace

    Mohelenská hadcová step

    25. 9. 2021
    • národní přírodní rezervace

    Protiletadlová raketová základna VEGA Rapotice

    15. 4. 2022
    • bývalá vojenská základna

    Vodojemy Žlutý kopec

    6. 4. 2024
    • podzemní vodojemy
    • © 2020–2025 Jednou stopou Českem®
    person
    Přihlásit se
    lockZapomenuté heslo?

    Košík

      • Facebook
      • Twitter
      • WhatsApp
      • Telegram
      • LinkedIn
      • Tumblr
      • VKontakte
      • Mail
      • Zkopírovat odkaz
      Spravovat Souhlas s cookies
      Abychom poskytli co nejlepší služby, používáme k ukládání a/nebo přístupu k informacím o zařízení, technologie jako jsou soubory cookies. Souhlas s těmito technologiemi nám umožní zpracovávat údaje, jako je chování při procházení nebo jedinečná ID na tomto webu. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce.
      Funkční Vždy aktivní
      Technické uložení nebo přístup je nezbytně nutný pro legitimní účel umožnění použití konkrétní služby, kterou si odběratel nebo uživatel výslovně vyžádal, nebo pouze za účelem provedení přenosu sdělení prostřednictvím sítě elektronických komunikací.
      Předvolby
      Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
      Statistické
      Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro statistické účely. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
      Marketingové
      Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
      Spravovat možnosti Spravovat služby Správa {vendor_count} prodejců Přečtěte si více o těchto účelech
      Zobrazit předvolby
      {title} {title} {title}