Technické muzeum Liberec
50.7738167N, 15.0664011E
-
MístoMasarykova 424/5, 460 01 Liberec
-
Popisexpozice dopravních prostředků a průmyslu Libereckého kraje
50.7738167N, 15.0664011E
Masarykova 424/5, 460 01 Liberec
Technické muzeum Liberec je umístěno ve čtyřech rozlehlých pavilonech na ploše téměř 4 tis. m² v prostoru areálu bývalých Libereckých výstavních trhů. Muzeum bylo otevřeno 6. 9. 2014.
Před muzeem vás uvítá první exponát – parní lokomotiva Adolf vyrobená v roce 1882. Původně jezdila v Stalburgsche Zuckerfabrik Wodolka (dnešní Odolena Voda), později pak v cukrovaru Úžice. Zajímavá je také parní akumulační lokomotiva 998 201-8, přezdívaná "papiňák". Akumulační lokomotivy mají místo parního kotle s topeništěm pouze zásobník páry, kterou dočerpávají z externího zdroje. Akumulační lokomotivy se využívaly především v chemických továrnách a v provozech, kde by běžná parní lokomotiva s otevřeným ohništěm mohla způsobit požár či výbuch. Tento druh lokomotiv jezdil například i v nedaleké továrně na koberce Ignaz Ginzkey & Co. ve Vratislavicích, kde se v současnosti nachází kulturní památka Zauhlovací a vodárenská věž.
V prvním pavilonu najdete auta, motorky či kola různého stáří a značek. Je tu i koutek fotoexpozice s foto-video technikou či expozice výrobků podniku Tesla Liberec – měřící přístroje, radiopřijímače, magnetofony apod.
V dalším pavilonu najdete několik luxusních veteránů vyrobených v letech 1906 až 1987. Vystavený je například Rolls Royce Silver Dawn z roku 1950, kterým kdysi jezdil syrský princ. Rolls Royce Silver Cloud z roku 1959 měla herečka Sophia Lorenová, americký Caddillac De Ville z téhož roku využíval Elvis Presley a Daimler DS 420 britská panovnice Alžběta II. Česko zastupuje Praga Piccollo z roku 1929. Zajímavým exponátem je i unikátní závodní speciál Ford T Speedster "Rajo".
Expozice tramvajové a autobusové dopravy je věnována zejména historii regionální městské hromadné dopravy. Mezi exponáty najdete tramvaje české, německé, nebo i švýcarské provenience. Je zde i autobus Ikarus nebo servisní vozidla Dopravního podniku města Liberec, a.s.
V další části je expozice věnovaná kabinové lanovce na Ještěd. K vidění jsou dvě kabiny lanovky, která vozila cestující od roku 1933. Součástí expozice je také původní dokumentace, náhradní díly nebo část závěsu kabiny. Mladší kabina z roku 1973 je laminátová, ta starší je z hliníkového plechu a je to nýtováno na ocelovou konstrukci. Novější z kabin byla v provozu právě v osudný den 31. 10. 2021, kdy se kabince číslo dvě přetrhlo tažné lano a ve vysoké rychlosti se zřítila na svah Ještědu.
Další expozice mapuje průmyslovou minulost a současnost Libereckého kraje a historii někdejší liberecké Vojenské odborné školy leteckých mechaniků. Uvnitř pavilonu si mohou návštěvníci prohlédnout historické textilní a obráběcí stroje, například první programovatelný tkalcovský stav, děrovačku děrných štítků nebo letoun BAK-01, který v roce 1948 vytvořil světový rychlostní rekord 252 km/h.
U pavilonu expozice dopravy stojí dva kusy vojenské techniky – obrněný transportér BRDM-2 a samohybný protiletadlový dvojkanón vz. 53/59, zvaný "ještěrka".
Vzdálenost od parkování je 150 m.
Parkování je v sezoně zpoplatněno.
Vstup je zpoplatněný. V době mé návštěvy 150 Kč, poplatek za fotografování 30 Kč.
Parkovat lze na Parkoviště Tržní náměstí. K pokladně muzea se projdete 150 m.
Web: tmliberec.c
FB: Technické muzeum Liberec
IG: tmliberec
Fotografie: Petr Žák
Text: Webové stránky Technického muzea Liberec, portál kudyznudy.cz
Přidat hodnocení