Vojslavický most
49.5959092N, 15.2087756E
-
Místo396 01 Vojslavice
-
Popismost pod mostem
49.5959092N, 15.2087756E
396 01 Vojslavice
Vojslavický most (někdy též Dvojmost u Koberovic nebo Dvojmost u Píště) je stavba vybudovaná nad údolím řeky Želivky severozápadně od Humpolce. Lokalitou byla ve třicátých letech 20. století naplánována dálnice, jež spojovala tehdejší Československo v západo-východním směru. Tok řeky zde překonávala po mostě, jehož výstavba začala v roce 1939. Po napadení Sovětského svazu Německem během druhé světové války (22. 6. 1941) ovšem stavební práce na dálnici ustaly. Po válce sice byly práce opětovně obnoveny, nicméně roku 1950 budování dálnice úplně skončilo.
Rostoucí intenzity dopravy však během šedesátých let 20. století podnítily obnovu prací na výstavbě dálnice. Její trasa zde měla podle původního projektu vést k mostu ve sklonu 6 %. Ten ale již poválečné technické normy neumožňovaly a limitovaly maximální stoupání či klesání hodnotou 4,5 %. Proto se vybudovaná stavba u Vojslavic v tehdejší podobě již nedala využít. Řešení přineslo postavení nového mostu z oceli nad existující stavbu, který sice využívá pilířů stávajícího mostu, ale jeho mostovka se nachází o 12 m výše. Zvolené řešení umožnilo dálnici sklon ve výši 4,2 %, čímž normám vyhověla.
Po horním mostě vede dálnice D1, po spodním, který je stále v provozu, silnice III/13036 spojující Vojslavice s Hořicemi. Objekt je kulturní památkou České republiky.
V roce 2023 byl most rekonstruován s důrazem na zachování hmotné i nehmotné podstaty památky, zejména potom „stavu nedokončenosti“ mostního díla, jakožto hlavní charakteristiky památky, která z ní činí jedinečného svědka stavebního vývoje uplynulých let. Cílem opravy bylo zachování stavby za přispění co možná nejmenších zásahů do vlastní konstrukce, avšak při zachování požadované mechanické odolnosti, stability a trvanlivosti díla, jakožto i ostatních požadavků kladených na mostní dílo.
Přijet lze přímo na místo.
Parkování není zpoplatněno.
Vstup na most je volný. Vstup do blízkosti vodní hladiny je zakázán (ochranné pásmo vodního zdroje).
Z obou stran mostu jsou odstavná místa, kde lze motorku zaparkovat. Po rekonstrukci mostu v roce 2023 a položení nového povrchu na nepoužívanou část mostu, se ŘSD rozhodlo k trvalému umístění betonových zábran, údajně z důvodu zajištění bezpečnosti a zabránění soustavnému poškozování této kulturní památky ČR nezřízenými návštěvníky. Nicméně motorkou lze zábranou projet, tedy alespoň s BMW GS. Vstup do blízkosti vodní hladiny je zakázán (ochranné pásmo vodního zdroje).
Fotografie: Petr Žák
Text: Wikipedie, webové stránky Ředitelství silnic a dálnic, s.p.
Přidat hodnocení