Přihlásit se
    • Úvod
    • O projektu
      arrow_drop_down
      • Podpořit projekt
    • Lokality
    • Blog
    • Fotografování
    • Kontakty
      arrow_drop_down
      • Zásady ochrany osobních údajů
      • Zásady cookies (EU)

    Žampašský most

    49.8730189N, 14.4876200E

    • Místo
      254 01 Jílové u Prahy
    • Popis
      železniční viadukt
    • Informace
    • Hodnocení 0
    • prev
    • next
    • Navigovat
    • Sdílet
    • Nahlásit chybu
    • Ohodnotit
    • prev
    • next
    FOTOGRAFIE
    KATEGORIE
    • Mosty / lávky
    KRAJ
    • Středočeský
    GPS / ADRESA
    • 49.8730189N, 14.4876200E

    • 254 01 Jílové u Prahy

    MAPY.CZ
    POPIS

    Žampašský most (někdy je také nazýván most na Žampachu či Kocourský viadukt) je druhým nejvyšším kamenným železničním mostem ve střední Evropě, hned po Landwasserviaduktu ve Švýcarsku. Některé zdroje uvádějí, že jde dokonce o nejvyšší most tohoto typu ve střední Evropě. Most překlenuje údolí Kocour a potok Studený (Kocourský potok) mezi částmi Žampach a Studené města Jílové u Prahy, mezi stanicemi Luka pod Medníkem a Jílové u Prahy na železniční trati Vrané nad Vltavou – Čerčany. Kamenný most je kulturní památkou České republiky od roku 1958.

    Most tvoří sedm oblouků o rozpětí 12 m. Výška mostu je 41,73 m (je jen o necelý metr nižší než Nuselský most v Praze). Celková délka mostu je 109,33 m. Jeho podélná osa není v přímce, ale je tvořena obloukem o poloměru 180 m. Most je postaven z granodioritu (hrubozrnné žuly). Mostovka má šířku 5,77 m. Kónické pilíře nejsou stejně široké, každý třetí je silnější. Nejvyšší pilíř má výšku 33 m.

    Stavba byla započata na jaře roku 1898, ukončena byla slavnostním zahájením provozu 1. května 1900. Ke stavbě byl použit kámen z lomů v okolí (Borek, Kamenný Přívoz), který byl ke stavbě dopravován polními drážkami a ze dna údolí nahoru dvojkolejnou svážnicí.

    Na stavbu bylo spotřebováno 5 780 m³ lomového kamene, 600 m³ kamenných kvádrů, 450 m³ klenebních kamenů a 56 kamenných krakorců. Pro stavbu dřevěného lešení bylo spotřebováno 488 m³ kulatiny a 750 m³ fošen. Stavbu provádělo denně okolo 200 dělníků převážně z Itálie, kteří prováděli podobné stavby v Alpách.

    Most slouží bez větších oprav dodnes běžnému provozu. V letech 2011–2012 byla provedena rekonstrukce mostu. Bylo vyměněno kolejové lože, položená nová izolace mostu proti zatékání vody, osazeno nové zábradlí, vyměněny poškozené římsové kameny, nové vyspárování kamenného zdiva s následnou cementovou injektáží.

    VZDÁLENOST / PARKOVNÉ / VSTUPNÉ
    • Přijet lze přímo na místo.

    • Parkování není zpoplatněno.

    • Vstup je volný.

    PŘÍSTUPNOST

    Parkovat lze na odstavné ploše silnice vedoucí pod viaduktem. Na samotný most se dá dostat z Jílového po žluté turistické trase nebo vylézt kolem pilířů od silnice. Druhá varianta je trochu nebezpečná, zejména zpátky dolů.

    ODKAZY

    Web: muzeumjilove.cz

    POUŽITÉ ZDROJE

    Fotografie: Petr Žák
    Text: informační tabule, Wikipedie

    DATUM NÁVŠTĚVY
    13. 4. 2020
    ŠTÍTKY
    • procházka
    • fotografování
    mood_bad
  • Zatím žádné komentáře.
  • Přidat hodnocení

    Napsat komentář · Zrušit odpověď na komentář

    Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

    Oblíbenost místa

    V okolí:

    Jílovské zlaté doly – důl Pepř – štola Václav

    11. 2. 2023
    • bývalé zlaté doly

    Rozhledna Pepř

    23. 3. 2022
    • telekomunikační věž

    Smetanova vyhlídka

    2. 5. 2020
    • NEPŘÍSTUPNÉ

    Vyhlídka Myšák

    1. 9. 2023
    • vyhlídka

    Vyhlídka Mařenka

    1. 9. 2023
    • vyhlídka

    Vyhlídka Máj

    1. 9. 2023
    • vyhlídka
    • © 2020–2025 Jednou stopou Českem®
    person
    Přihlásit se
    lockZapomenuté heslo?

    Košík

      • Facebook
      • Twitter
      • WhatsApp
      • Telegram
      • LinkedIn
      • Tumblr
      • VKontakte
      • Mail
      • Zkopírovat odkaz
      Spravovat Souhlas s cookies
      Abychom poskytli co nejlepší služby, používáme k ukládání a/nebo přístupu k informacím o zařízení, technologie jako jsou soubory cookies. Souhlas s těmito technologiemi nám umožní zpracovávat údaje, jako je chování při procházení nebo jedinečná ID na tomto webu. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce.
      Funkční Vždy aktivní
      Technické uložení nebo přístup je nezbytně nutný pro legitimní účel umožnění použití konkrétní služby, kterou si odběratel nebo uživatel výslovně vyžádal, nebo pouze za účelem provedení přenosu sdělení prostřednictvím sítě elektronických komunikací.
      Předvolby
      Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
      Statistické
      Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro statistické účely. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
      Marketingové
      Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
      Spravovat možnosti Spravovat služby Správa {vendor_count} prodejců Přečtěte si více o těchto účelech
      Zobrazit předvolby
      {title} {title} {title}