Zatopený dálniční most přes Sedmpanský potok
49.7014150N, 15.0975181E
-
Místo257 63 Hulice
-
Popiszatopený dálniční most
49.7014150N, 15.0975181E
257 63 Hulice
Zatopené mosty, které dříve překlenovaly údolí Sedlického potoka (most u Borovska) a Sedmpanského potoka (most u Hulic), měly být původně součástí autostrády Praha – Brno. Často jsou tyto mosty chybně označovány jako Hitlerovy, podle Adolfa Hitlera, který měl dát pokyn na výstavbu dálnice. Jedná se však o úplně jinou dálnici a Hitler neměl s těmito mosty nic společného.
Hitlerova dálnice byl projekt přímého dálničního spojení hospodářsky významného města Breslau (nyní Wroclaw – Polská republika), ležícího v německé části Slezska, s Vídní, která se po připojení Rakouska stala součástí Německa. První zmínka o této stavbě se objevuje v pokynech Adolfa Hitlera ministru zahraničních věcí Joachimu von Ribbentropovi dne 11. 10. 1938. Ribbentrop měl tento požadavek přednést na jednání česko-německé komise, která se zabývala dopravní problematikou. Další jednání komise na dopravní téma probíhalo od konce října 1938. Zabývalo se jednak stavbou dálnice Vratislav – Vídeň, dále stavbou vodního kanálu Labe – Odra – Dunaj a případnými úpravami nových hranic v místech pro druhou republiku z dopravního hlediska potřebných. Do jednání komise se opět vložil Adolf Hitler. Zakázal jakákoliv další jednání ohledně případné úpravy hranic z dopravních důvodů a přikázal státnímu sekretáři Richthoferovi, aby požadoval pro dálnici z Vratislavi (Breslau) do Vídně přes Brno status exteritoriality, což by ve skutečnosti znamenalo vynětí příslušného územního pásu z výsostné československé pravomoci a její jakési zmezinárodnění. Vlastní smlouva o výstavbě exteritoriální dálnice s výše uvedeným statutem byla podepsána 29. 11. 1938. Tolik k Hitlerově dálnici a nyní se vraťme k těmto nedokončeným mostům.
Myšlenky postavit silnici napříč Československem se objevily v roce ve 30. letech 20. století. Jedním z prvních projektů byla tzv. národní silnice Plzeň–Košice. Brněnský region předložil druhý návrh silniční magistrály „Cheb–Chust“, která se skládala v úseku Cheb–Košice ze severního a jižního tahu. Od Košic dále směrem na Podkarpatskou Rus měl pokračovat jediný tah. V roce 1937 vydal Jan Antonín Baťa knihu „Budujme stát pro 40 000 000 lidí“, kde také mj. navrhl výstavbu dálkové komunikace Cheb–Velký Bočkov, jejíž trasa se vedla územím ČSR nejpřímější cestou a vyhýbala se Praze i Bratislavě. Po Mnichovské dohodě na podzim 1938 byly ztrátou území okleštěny i důležité dopravní tepny, výstavba nových páteřních komunikací tak vzrostla na významu. Do konce roku 1938 byl vypracován podrobný projekt dálnice Praha–Brno–Slovensko, jejíž součástí měly být právě tyto mosty.
Zatopený dálniční most přes Sedmpanský potok se nachází 250 m západně od mostu přes údolí Sedlického potoka. Nedokončen zůstal zářez kopce mezi oběma mosty. V druhé polovině roku 1950 byly postupně práce na rozestavěné dálniční síti opětovně zastaveny, s výjimkou několika málo staveb včetně mostu u Borovska. Stavba mostu byla zkolaudována v prosinci 1952, ale vzhledem k opuštění koncepce dálnic v Československu byly rozestavěné úseky opuštěny.
Osud mostu byl zpečetěn po rozhodnutí o výstavbě vodní nádrže Želivka, kvůli které bylo nutné změnit trasu později opět budované dálnice tak, aby obešla budoucí vzdutou hladinu nádrže (napuštěna 1976). Stavba dálnice D1 byla v těchto místech zahájena v roce 1969, do provozu byl pak úsek 009 Soutice – Loket uveden až v roce 1977.
Vzdálenost od parkování je 1 100–2 100 m, v závislosti na místě parkování a zvolené trase.
Vjezd je zakázaný (ochranné pásmo vodního zdroje).
Vstup je zakázaný (ochranné pásmo vodního zdroje).
Motorku lze nechat u výjezdu z obce Hulice u prvního zákazu vjezdu. Odtud se projdete 1 100–2 100 m v závislosti na zvolené trase. U druhého zákazu vjezdu je zároveň i zákaz vstupu (ochranné pásmo vodního zdroje). Policie ČR namátkově místo kontroluje a vybírá "vstupné". Platí se zvlášť za vjezd (motorku) a zvlášť za vstup. Pokud nebudete zákazy respektovat, lze motorkou přijet na vzdálenost 100 m od mostu.
Fotografie: Petr Žák
Text: ŘSD. Stavby, kterým doba nepřála. Praha. 2006, ŘSD. Německá průchozí dálnice I a II. díl. Praha. 2008, 2011.
Přidat hodnocení