Přihlásit se
    • Úvod
    • O projektu
      arrow_drop_down
      • Podpořit projekt
    • Lokality
    • Blog
    • Fotografování
    • Kontakty
      arrow_drop_down
      • Zásady ochrany osobních údajů
      • Zásady cookies (EU)

    Zatopený dálniční most přes Sedmpanský potok

    49.7014150N, 15.0975181E

    • Místo
      257 63 Hulice
    • Popis
      nedokončený most
    • Informace
    • Hodnocení 0
    • prev
    • next
    • Navigovat
    • Sdílet
    • Ohodnotit
    • Nahlásit chybu
    • prev
    • next
    GALERIE
    KATEGORIE
    • Mosty / lávky
    • Zajímavosti
    KRAJ
    • Středočeský
    GPS / ADRESA
    • 49.7014150N, 15.0975181E

    • 257 63 Hulice

    MAPY.CZ
    POPIS

    Zatopené mosty, které dříve překlenovaly údolí Sedlického potoka (most u Borovska) a Sedmpanského potoka (most u Hulic), měly být původně součástí autostrády Praha – Brno. Často jsou tyto mosty chybně označovány jako Hitlerovy, podle Adolfa Hitlera, který měl dát pokyn na výstavbu dálnice. Jedná se však o úplně jinou dálnici a Hitler neměl s těmito mosty nic společného.

    Hitlerova dálnice byl projekt přímého dálničního spojení hospodářsky významného města Breslau (nyní Wroclaw – Polská republika), ležícího v německé části Slezska, s Vídní, která se po připojení Rakouska stala součástí Německa. První zmínka o této stavbě se objevuje v pokynech Adolfa Hitlera ministru zahraničních věcí Joachimu von Ribbentropovi dne 11. 10. 1938. Ribbentrop měl tento požadavek přednést na jednání česko-německé komise, která se zabývala dopravní problematikou. Další jednání komise na dopravní téma probíhalo od konce října 1938. Zabývalo se jednak stavbou dálnice Vratislav – Vídeň, dále stavbou vodního kanálu Labe – Odra – Dunaj a případnými úpravami nových hranic v místech pro druhou republiku z dopravního hlediska potřebných. Do jednání komise se opět vložil Adolf Hitler. Zakázal jakákoliv další jednání ohledně případné úpravy hranic z dopravních důvodů a přikázal státnímu sekretáři Richthoferovi, aby požadoval pro dálnici z Vratislavi (Breslau) do Vídně přes Brno status exteritoriality, což by ve skutečnosti znamenalo vynětí příslušného územního pásu z výsostné československé pravomoci a její jakési zmezinárodnění. Vlastní smlouva o výstavbě exteritoriální dálnice s výše uvedeným statutem byla podepsána 29. 11. 1938. Tolik k Hitlerově dálnici a nyní se vraťme k těmto nedokončeným mostům.

    Myšlenky postavit silnici napříč Československem se objevily v roce ve 30. letech 20. století. Jedním z prvních projektů byla tzv. národní silnice Plzeň–Košice. Brněnský region předložil druhý návrh silniční magistrály „Cheb–Chust“, která se skládala v úseku Cheb–Košice ze severního a jižního tahu. Od Košic dále směrem na Podkarpatskou Rus měl pokračovat jediný tah. V roce 1937 vydal Jan Antonín Baťa knihu „Budujme stát pro 40 000 000 lidí“, kde také mj. navrhl výstavbu dálkové komunikace Cheb–Velký Bočkov, jejíž trasa se vedla územím ČSR nejpřímější cestou a vyhýbala se Praze i Bratislavě. Po Mnichovské dohodě na podzim 1938 byly ztrátou území okleštěny i důležité dopravní tepny, výstavba nových páteřních komunikací tak vzrostla na významu. Do konce roku 1938 byl vypracován podrobný projekt dálnice Praha–Brno–Slovensko, jejíž součástí měly být právě tyto mosty.

    Zatopený dálniční most přes Sedmpanský potok se nachází 250 m západně od mostu přes údolí Sedlického potoka. Nedokončen zůstal zářez kopce mezi oběma mosty. V druhé polovině roku 1950 byly postupně práce na rozestavěné dálniční síti opětovně zastaveny, s výjimkou několika málo staveb včetně mostu u Borovska. Stavba mostu byla zkolaudována v prosinci 1952, ale vzhledem k opuštění koncepce dálnic v Československu byly rozestavěné úseky opuštěny.

    Osud mostu byl zpečetěn po rozhodnutí o výstavbě vodní nádrže Želivka, kvůli které bylo nutné změnit trasu později opět budované dálnice tak, aby obešla budoucí vzdutou hladinu nádrže (napuštěna 1976). Stavba dálnice D1 byla v těchto místech zahájena v roce 1969, do provozu byl pak úsek 009 Soutice – Loket uveden až v roce 1977.

    DOSTUPNOST S MOTORKOU

    Motorku lze nechat u výjezdu z obce Hulice u prvního zákazu vjezdu. U druhého zákazu vjezdu je zároveň i zákaz vstupu, kvůli pásmu hygienické ochrany I. stupně. Policie ČR namátkově místo kontroluje a vybírá vstupné. Platí se zvlášť za vjezd (motorku) a zvlášť za vstup.

    PARKOVÁNÍ / VSTUPNÉ / VZDÁLENOST
    • Pokuta za porušení zákazu vjezdu může být až do výše 2.000 Kč.

    • Pokuta za vstup může být až do výše 20.000 Kč.

    • Pokud nechcete porušit zákaz vjezdu, tak se projdete 1.000 metrů. Jinak se dá po polní cestě dojet na vzdálenost cca 150 metrů od mostu. I když motorku necháte před zákazem vjezdu, stejně se vystavujete riziku postihu za porušení zákazu vstupu do pásma hygienické ochrany.

    ZDROJE / ODKAZY

    Foto: Petr Žák | Jednou stopou Českem, z.s.
    Text: Ředitelství silnic a dálnic. Stavby, kterým doba nepřála. Praha. 2006, Ředitelství silnic a dálnic. Německá průchozí dálnice I a II. díl. Praha. 2008, 2011.

    DATUM NÁVŠTĚVY
    4. 8. 2019
    mood_bad
  • Zatím žádné komentáře.
  • Přidat hodnocení

    Napsat komentář · Zrušit odpověď na komentář

    Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

    Oblíbenost místa

    V okolí:

    Zatopený dálniční most přes údolí Sedlického potoka

    28. 10. 2022
    • nedokončený most

    Železniční viadukt Němčice

    8. 5. 2022
    1
    • bývalý železniční viadukt

    Soutok Sázavy a Želivky

    28. 10. 2022
    • vyhlídka na soutok řek

    Vojslavický most

    16. 4. 2022
    • most pod mostem

    Hrad Český Šternberk

    7. 2. 2021
    • hrad a hladomorna

    Kostel Nanebevzetí Panny Marie - místo číhošťského zázraku

    6. 6. 2020
    • Číhošťský zázrak
    • Google Maps
    • © 2023 Jednou stopou Českem, z.s.
    • Jednou stopou Českem® je registrovaná ochranná známka č. 397737
    person
    Přihlásit se
    lockZapomenuté heslo?

    Košík

      • Facebook
      • Twitter
      • WhatsApp
      • Telegram
      • LinkedIn
      • Tumblr
      • VKontakte
      • Mail
      • Zkopírovat odkaz
      Spravovat Souhlas s cookies
      Abychom poskytli co nejlepší služby, používáme k ukládání a/nebo přístupu k informacím o zařízení, technologie jako jsou soubory cookies. Souhlas s těmito technologiemi nám umožní zpracovávat údaje, jako je chování při procházení nebo jedinečná ID na tomto webu. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce.
      Funkční Vždy aktivní
      Technické uložení nebo přístup je nezbytně nutný pro legitimní účel umožnění použití konkrétní služby, kterou si odběratel nebo uživatel výslovně vyžádal, nebo pouze za účelem provedení přenosu sdělení prostřednictvím sítě elektronických komunikací.
      Předvolby
      Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
      Statistické
      Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro statistické účely. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
      Marketingové
      Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
      Spravovat možnosti Spravovat služby Spravovat dodavatele Přečtěte si více o těchto účelech
      Zobrazit předvolby
      {title} {title} {title}