Přihlásit se
    • Úvod
    • O projektu
      arrow_drop_down
      • Podpořit projekt
    • Lokality
    • Blog
    • Fotografování
    • Kontakty
      arrow_drop_down
      • Zásady ochrany osobních údajů
      • Zásady cookies (EU)

    Zatopený dálniční most přes údolí Sedlického potoka

    49.6992500N, 15.1017250E

    • Místo
      257 65 Bernartice - Borovsko
    • Popis
      nedokončený most
    • Informace
    • Hodnocení 0
    • prev
    • next
    • Navigovat
    • Sdílet
    • Ohodnotit
    • Nahlásit chybu
    • prev
    • next
    GALERIE
    KATEGORIE
    • Mosty / lávky
    • Zajímavosti
    KRAJ
    • Středočeský
    GPS / ADRESA
    • 49.6992500N, 15.1017250E

    • 257 65 Bernartice - Borovsko

    MAPY.CZ
    POPIS

    Zatopené mosty, které dříve překlenovaly údolí Sedlického (mostu u Borovska) a Sedmpanského (most u Hulic) potoka, měly být původně součástí autostrády Praha – Brno. Často jsou tyto mosty chybně označovány jako Hitlerovy, podle Adolfa Hitlera, který měl dát pokyn na výstavbu dálnice. Jedná se však o úplně jinou dálnici a Hitler neměl s těmito mosty nic společného.

    Hitlerova dálnice byl projekt přímého dálničního spojení hospodářsky významného města Breslau (nyní Wroclaw – Polská republika), ležícího v německé části Slezska, s Vídní, která se po připojení Rakouska stala součástí Německa. První zmínka o této stavbě se objevuje v pokynech Adolfa Hitlera ministru zahraničních věcí Joachimu von Ribbentropovi dne 11. 10. 1938. Ribbentrop měl tento požadavek přednést na jednání česko-německé komise, která se zabývala dopravní problematikou. Další jednání komise na dopravní téma probíhalo od konce října 1938. Zabývalo se jednak stavbou dálnice Vratislav – Vídeň, dále stavbou vodního kanálu Labe – Odra – Dunaj a případnými úpravami nových hranic v místech pro druhou republiku z dopravního hlediska potřebných. Do jednání komise se opět vložil Adolf Hitler. Zakázal jakákoliv další jednání ohledně případné úpravy hranic z dopravních důvodů a přikázal státnímu sekretáři Richthoferovi, aby požadoval pro dálnici z Vratislavi (Breslau) do Vídně přes Brno status exteritoriality, což by ve skutečnosti znamenalo vynětí příslušného územního pásu z výsostné československé pravomoci a její jakési zmezinárodnění. Vlastní smlouva o výstavbě exteritoriální dálnice s výše uvedeným statutem byla podepsána 29. 11. 1938. Tolik k Hitlerově dálnici a nyní se vraťme k těmto nedokončeným mostům.

    Myšlenky postavit silnici napříč Československem se objevily v roce ve 30. letech 20. století. Jedním z prvních projektů byla tzv. národní silnice Plzeň–Košice. Brněnský region předložil druhý návrh silniční magistrály „Cheb–Chust“, která se skládala v úseku Cheb–Košice ze severního a jižního tahu. Od Košic dále směrem na Podkarpatskou Rus měl pokračovat jediný tah. V roce 1937 vydal Jan Antonín Baťa knihu „Budujme stát pro 40 000 000 lidí“, kde také mj. navrhl výstavbu dálkové komunikace Cheb–Velký Bočkov, jejíž trasa se vedla územím ČSR nejpřímější cestou a vyhýbala se Praze i Bratislavě. Po Mnichovské dohodě na podzim 1938 byly ztrátou území okleštěny i důležité dopravní tepny, výstavba nových páteřních komunikací tak vzrostla na významu. Do konce roku 1938 byl vypracován podrobný projekt dálnice Praha–Brno–Slovensko, jejíž součástí měly být právě tyto mosty.

    Zatopený dálniční most přes údolí Sedlického potoka se nachází 250 m východně od mostu přes Sedmpanský potok. Jedná se o železobetonový oblouk (pravý a levý most) o rozpětí 100 m s mostovkou o šířce 22 m. Stavba mostu přes údolí Sedlického potoka (výška nad údolím činila až 100 m) byla zahájena v roce 1939. Most stavěla firma Ing. Jakub Domanský, stavbu vedl Ferdinand Čulík. V roce 1942 byla vlivem stavební uzávěry v Protektorátu Čechy a Morava stavba přerušena a zakonzervována (dokončeno 33 % - vybetonován pravý mostní oblouk). Práce byly obnoveny opět po válce. V roce 1949 byl vybetonován oblouk levého mostu a do roku 1950 se most víceméně podařilo stavebně dokončit. I nadále stavbu budovala firma Ing. Jakuba Domanského, nově však již pojmenovaná coby Československé stavební závody – národní podnik závod SVIS.

    Osud mostu byl zpečetěn po rozhodnutí o výstavbě vodní nádrže Želivka, kvůli které bylo nutné změnit trasu později opět budované dálnice tak, aby obešla budoucí vzdutou hladinu nádrže (napuštěna 1976). Stavba dálnice D1 byla v těchto místech zahájena v roce 1969, do provozu byl pak úsek 009 Soutice – Loket uveden až v roce 1977.

    DOSTUPNOST S MOTORKOU

    Motorku lze nechat u výjezdu z obce Hulice u prvního zákazu vjezdu. U druhého zákazu vjezdu je zároveň i zákaz vstupu, kvůli pásmu hygienické ochrany I. stupně. Policie ČR namátkově místo kontroluje a vybírá vstupné. Platí se zvlášť za vjezd (motorku) a zvlášť za vstup.

    Přijet lze také k protějšímu břehu, kde na most nelze vstoupit, ale naskytne se pohled na nedokončenou stranu. Na začátku obce Borovsko musíte odbočit vlevo na polní cestu, která vede k nádrži. Zhruba 150 metrů před mostem (na začátku lesa) je umístěna závora. Za ní je již zákaz vstupu, kvůli pásmu hygienické ochrany I. stupně.

    PARKOVÁNÍ / VSTUPNÉ / VZDÁLENOST
    • Pokuta za vjezd může být až do výše 2.000 Kč.

    • Pokuta za vstup může být až do výše 20.000 Kč.

    • Pokud nechcete porušit zákaz vjezdu, tak se projdete 1.800 metrů. Jinak se dá po polní cestě dojet na vzdálenost cca 100 metrů od mostu. Ze strany od Borovska je břeh vzdálený 150 metrů.

    ZDROJE / ODKAZY

    Autor fotografií: Petr Žák | Jednou stopou Českem, z.s.
    Zdroj informací: Ředitelství silnic a dálnic. Stavby, kterým doba nepřála. Praha. 2006, Ředitelství silnic a dálnic. Německá průchozí dálnice I a II. díl. Praha. 2008, 2011.

    DATUM NÁVŠTĚVY
    28. 10. 2022
    mood_bad
  • Zatím žádné komentáře.
  • Přidat hodnocení

    Napsat komentář · Zrušit odpověď na komentář

    Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

    Oblíbenost místa

    V okolí:

    Zatopený dálniční most přes Sedmpanský potok

    4. 8. 2019
    • nedokončený most

    Železniční viadukt Němčice

    8. 5. 2022
    1
    • bývalý železniční viadukt

    Soutok Sázavy a Želivky

    28. 10. 2022
    • vyhlídka na soutok řek

    Vojslavický most

    16. 4. 2022
    • most pod mostem

    Kostel Nanebevzetí Panny Marie - místo číhošťského zázraku

    6. 6. 2020
    • Číhošťský zázrak

    Hrad Český Šternberk

    7. 2. 2021
    • hrad a hladomorna
    • © 2023 Jednou stopou Českem, z.s.
    • Jednou stopou Českem® je registrovaná ochranná známka č. 397737
    person
    Přihlásit se
    lockZapomenuté heslo?

    Košík

      • Facebook
      • Twitter
      • WhatsApp
      • Telegram
      • LinkedIn
      • Tumblr
      • VKontakte
      • Mail
      • Zkopírovat odkaz
      Spravovat Souhlas s cookies
      Abychom poskytli co nejlepší služby, používáme k ukládání a/nebo přístupu k informacím o zařízení, technologie jako jsou soubory cookies. Souhlas s těmito technologiemi nám umožní zpracovávat údaje, jako je chování při procházení nebo jedinečná ID na tomto webu. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce.
      Funkční Vždy aktivní
      Technické uložení nebo přístup je nezbytně nutný pro legitimní účel umožnění použití konkrétní služby, kterou si odběratel nebo uživatel výslovně vyžádal, nebo pouze za účelem provedení přenosu sdělení prostřednictvím sítě elektronických komunikací.
      Předvolby
      Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
      Statistické
      Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro statistické účely. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
      Marketingové
      Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
      Spravovat možnosti Spravovat služby Spravovat dodavatele Přečtěte si více o těchto účelech
      Zobrazit předvolby
      {title} {title} {title}