Železniční most u Červené nad Vltavou
49.3814922N, 14.2527550E
-
MístoOslov
-
Popisželezniční most
49.3814922N, 14.2527550E
Oslov
Železniční most u Červené nad Vltavou byl vystavěn v letech 1886–1889 jako součást nově otevřené železniční trati Tábor–Ražice. Otevřen byl 20. listopadu 1889. Je 253 metrů dlouhý, 68 metrů vysoký, váží 940 tun a obsahuje 329 000 nýtů. Most vyrobila Pražská mostárna za 510 000 zlatých. Byl vybudován jako součást Českomoravské transverzálky. Ve své době byl druhou nejvyšší mostní stavbou v celém Rakousku a zaujal tak hned druhé místo za mostem Trisana v Alpách. Část obce je dnes pod vodou – před zatopením byl přenesen na výše položené místo románský kostelík.
Most je konstruován jako ocelový příhradový, s horní mostovkou, kolmý bez křídel. Přímá příhradová konstrukce je nýtovaná. Příhradová konstrukce je na všech stranách diagonálně zavětrována. Nátěr příhradové konstrukce byl obnoven v letech 1979–1981. Dva středové mostní pilíře jsou vyzděny z řádkového kamenného zdiva. Pilíře se směrem nahoru zužují. Jedná se o most, který byl vystavěn bez lešení pouze letmou montáží. Před napuštěním přehradní nádrže byly dva subtilní pilíře zpevněny žulovými kvádry. Krajní části mostu jsou uloženy na mohutných kamenných pilířích s polokruhovým obloukem. Kamenné pilíře jsou zakomponovány vždy do přilehlého svahu. Pilíře je opatřeny kovovým zábradlím. Jednokolejný svršek je uložen na pražcích, které jsou vynášeny příčnými nosníky.
V roce 1988 byl zapsán jako kulturní památka. S účinností k 20. říjnu 2016 ministerstvo kultury deklaratorním rozhodnutím prohlásilo, že zápis nebyl platný, a tedy most není kulturní památkou.
Stávající ocelová konstrukce již nevyhovuje současným požadavkům, rychlost vlaků je omezena na 30 km/h a aktuální nosnost prakticky vylučuje provoz nákladních vlaků.
V říjnu 2019 centrální komise ministerstva dopravy potvrdila výstavbu nového železobetonového obloukového mostu s rozpětím oblouku 156 metrů. Délka přemostění dosáhne 296,8 m, celková délka mostu pak 316,3 m. Díky svému rozpětí se most po dokončení zařadí mezi největší oblouková mostní díla v České republice. Nové přemostění se bude stavět přibližně deset metrů severně od stávajícího železničního mostu. Dokončení stavby je plánováno na červen 2024.
Dne 29. 7. 2021 rozhodlo Ministerstvo kultury o zařazení mostu na seznam kulturních památek.
Vzdálenost od parkování je 1.800 metrů. Pokud nerespektujeme zákaz vjezdu, dostaneme se po silnici na vzdálenost 450 metrů.
Parkování není zpoplatněno.
Vstup je volný.
K mostu se dá nejlbíž dostat po silnici k poslednímu přejezd před mostem. Odtud vede vyšlapaná cesta po louce dlouhá 450 metrů. Pokud budeme respektovat první zákaz vjezdu na příjezdové cestě, projdeme se 1.800 metrů.
K mostu se dá dostat také silnicí vedoucí kolem nádraží Červená nad Vltavou do části obce Truhlařov, kde můžete zaparkovat. Dále půjdete po červené turistické značce kolem břehu Vltavy. Zde je terén trochu náročnější, trasa má asi 1.000 metrů.
Foto: Petr Žák | Jednou stopou Českem, z.s.
Text: wikipedia.org, pamatkovaykatalog.cz
Přidat hodnocení