Výklopná přilba Schuberth C5

PŘEDCHOZÍ MODEL C4 PRO

S pořízením cestovního endura v listopadu 2020, jsem začal shánět opravdu kvalitní vybavení na motorku. Sbíral jsem postřehy od zkušenějších motorkářů, kteří vyzkoušeli několik značek přileb. Jasno jsem měl v tom, že chci vyklápěcí nebo překlápěcí variantu přilby. Po vyzkoušení obou typů, jsem se rozhodl pro vyklápěčku a zvolil značku Schuberth.

V době, kdy jsem přilbu kupoval, byly na trhu dva modely od Schuberthu, C3 a C4 PRO. Lépe mi sedla C4 PRO. Jedná se o výklopnou přilbu s integrovanou clonou a pinlockem. V této verzi je i příprava pro intercom Sena SC1, který je plně integrovaný v přilbě. Stačí jen zasunout řídící jednotku intercomu a baterii do připravených otvorů. Reproduktory, mikrofon a anténa pro příjem rádia jsou již součástí přilby. Intercom se prodával ve dvou verzích Basic a Advanced s vestavěným FM rádiem. Na intercomu mi trochu vadil poměrně velký odpor tlačítek, kdy např. držet obě tlačítka 5 sekund se mi někdy nepodařilo napoprvé, nicméně je to o zvyku.

Hmotností a hlučností přilba nevybočuje ze standardu v této třídě, výrobce dodával i lehčí a dražší karbonovou variantu. Přilba splňuje certifikaci ECE R 22.05, skořepina je ze skelného vlákna. Speciální EPS pěna se stará o pohlcení a rozložení energie případného nárazu. Výstelka COOLMAX® je bezešvá, antibakteriální a lehce pratelná.

5 LET ZÁRUKA A „NEHODOVÉ POJIŠTĚNÍ“

V této přilbě jsem jezdil do října 2021, kdy jsem měl nehodu a neplánovaně tak vyzkoušel kvalitu přilby. Obstála na výbornou a moje hlava zůstala nezraněna. Při této události jsem využil tzv. „nehodové pojištění“, kdy mi Schuberth po zaslání poškozené přilby a protokolu o nehodě, poskytl novou přilbu za 1/3 ceny, což je velmi příjemný benefit. Podmínkou tohoto benefitu je registrace po nákupu přilby na webu schuberth.com, kde zadáte výrobní číslo přilby, název prodejce a nahrajete sken účtenky. Tím získáte prodlouženou záruku 5 let a „nehodové pojištění“. Po nehodě si vyberete přilbu ve stejné velikosti a v barvě, které jsou aktuálně na trhu. Já si vybral provedení Magnitudo Black. Dejte si však pozor, aby byl prodejce autorizovaný společností Schuberth! To poznáte tak, že je uveden ve výběru v tomto odkazu zde. Doporučuji také uschovat e-mail o potvrzení registrace.

NOVÝ MODEL C5

Začátkem roku 2022 jsem v prodejně Geneze pořídil dlouho očekávaný nový model C5. Model C5 je první přilba od Schuberthu s homologací P/J, což znamená, že je homologována jak pro jízdu v zavřeném stavu, tak i pro jízdu ve vyklopeném stavu. Skořepina přilby je tvořena skelnými vlákny, v horní části je vyztužená karbonem. Výplň přilby je z materiálu EPS o dvojí hustotě, který má lépe pohlcovat energii při nárazu. Přilba splňuje certifikaci ECE 22.06, což je aktuálně nejpřísnější norma pro motocyklové přilby používaná ve více než 50 zemích světa. Mimochodem, tato norma oproti předchozí ECE 22.05 řeší například i kvalitu a odolnost zamykacího mechanismu u výklopných přileb, testuje případné oslabení výplně kvůli integraci intercomů nebo zvyšuje počet a energii nárazových testů.

Na webu Schuberth najdete spoustu informací k novému modelu ohledně počtu hodin vývoje a následného testování ve větrném tunelu, tak by bylo zbytečné tyto informace přepisovat. Doporučuji také shlédnou podrobnou videorecenzi Víti Ryšavého z Geneze. Já se zaměřím na svoje vlastní poznatky, zejména na změny oproti modelu C4 PRO, ve kterém jsem najel ke své spokojenosti přes 35 tisíc kilometrů.

ZMĚNY OPROTI C4 PRO

Hlavní změnou oproti předchozímu modelu je dle mého názoru lepší systém větrání. V bradové části je dvojitá ventilace včetně možnosti vyměnit/vyprat bradový filtr. Novinkou je také zadní spojler s odvodem vzduchu, takže větrání je tak zejména v letních měsících velmi účinné. Změnila se také poloha podbradového pásku s ráčnovým zapínáním, které mi subjektivně přijde pohodlnější. Přilba má i zámek výklopné části, díky kterému vám vlivem větru nespadne bradová část dolů, když pojedete svižněji s vyklopenou přilbou.

Hodnoty hmotnosti a hlučnosti jsou také o něco lepší než u předchozího modelu. Konkrétní hodnoty jsou závislé od velikosti přilby a najdete je na webu výrobce. Nízké hlučnosti je dosaženo zejména díky dobrému řešení utěsnění bradové části přilby a konstrukčnímu řešení nákrčníku. Přilba je vybavena integrovanou sluneční clonou a pinlockem, což dnes považuji za standard.

V přilbě je příprava pro integrovaný intercom v podobě HD reproduktorů, kabeláže a třech antén pro FM rádio. Stačí vložit řídící jednotku intercom SC2, akumulátor a mikrofon. Intercom Schuberth SC2 disponuje technologií MESH 2.0, díky které se lze spojit prakticky s neomezeným počtem účastníků. Tento intercom jsem prozatím netestoval, protože cestuji převážně sám. Pokud ho v budoucnu pořídím, podělím se o zkušenosti.

Dalším vylepšením tohoto modelu je drobnost, kterou já moc nevyužívám. V případě, že si bradovou část vyklopíte a potom zpět sklopíte, tak vám plexi zůstane ve stejné poloze jako před vyklopením bradové části. Já jezdím buď v poloze „integrály“ se zaklopeným plexi nebo úplně vyklopenou bradovou částí nahoře a sklopenou sluneční clonou kvůli ochraně očí. Pro někoho ale tato „paměťová“ vlastnost plexi může být příjemná.

Model C5 umožňuje přizpůsobit vnitřní výplně podle potřeby každého uživatele díky různým tloušťkám pro boční, zadní a lícní vycpávky. Určitě doporučuji před koupí přilbu vyzkoušet, pár minut ji mít na hlavě, v ideálním případě se v ní projet.

MOJE ZKUŠENOSTI

V C5 jsem najel asi 15 tisíc kilometrů a jedné vady jsem si všiml. Když jsem jezdil v teplotách kolem pěti stupňů a zavřel si horní větrání, tak při určité rychlosti ovládání horního větrání nepříjemně vibrovalo a tyto zvuky se přenášely do celé přilby, což nebylo moc příjemné. Nicméně tato vada byla při reklamaci bezplatně odstraněna.

Přilby C5 jsou k dispozici v mnoha barevných variantách, já si vybral provedení Master Grey, které krásně ladí s barevným provedením mého Triple Blacka. Mimo uvedenou výtku na vibrující ovladač jsem na přilbě neshledal žádný nedostatek a mohu ji vřele doporučit!

VYPLATÍ SE PŘEJÍT Z C4 PRO?

Pokud jste nikdy neměli přilbu Schuberth na hlavě, minimálně doporučuji model C5 vyzkoušet. Pokud už máte model C4 PRO jako já, je otázkou, zda se vyplatí přejít na nový model. Oba modely přileb jsou velmi dobré, takže je to spíš o osobní preferenci a „sednutí“ konkrétního modelu. Každý si musí zvážit, zda mu stojí za to, vynaložit téměř dvacet tisíc korun, aby měl přilbu o něco lehčí, tišší a s lepším větráním. Obecně platí, že by se přilba měla obměnit každých pět let, samozřejmě záleží hodně na tom, co má přilba za sebou a jak se o ni staráte.

KDE VYZKOUŠET A KOUPIT

Přilby Schuberth C5 můžete zakoupit v prodejnách Geneze v Praze nebo ve Zlíně. Geneze také zajišťuje záruční i pozáruční servis včetně možnosti vyčištění či seřízení přilby.

Petr Žák
Petr Žák
Autor projektu Jednou stopou Českem, z.s.