BMW F900 GS ADVENTURE VE SLUŽBÁCH PMJ
V červnu letošního roku převzala Pohotovostní motorizovaná jednotka (PMJ) Krajského ředitelství Policie ČR do své výbavy motocykly BMW F 900 GS Adventure.
Proč PMJ pořídila právě tyto motocykly a jakou mají výbavu? Pro odpovědi na tyto a další otázky jsem se vypravil na základnu PMJ v Praze v Ďáblicích. Jako motorkáře a uživatele motocyklu stejné značky mě zajímalo, z jakého důvodu si jednotka vybrala právě tyto stroje. Také jsem byl zvědavý, jak se povedlo sloučit motorkářské a policejní vybavení, aby byla zajištěna bezpečnost policisty při jízdě na motocyklu, a zároveň nebyla ovlivněna schopnost provést potřebný zásah.
Po příjezdu do areálu PMJ se mě ujal zástupce vedoucího odboru PMJ mjr. Mgr. Josef Jeřábek, se kterým jsem se bavil o vybavení a výcviku policistů, kteří jezdí na nových motocyklech této jednotce přidělených. Představil mi osobně dva policisty (Dominik a Richard), kteří na těchto strojích jezdí. Ti mi prozradili, že jsou motorkáři i v civilu. Jak jsem se později dověděl, zkušenosti s řízením motocyklu v civilu jsou také podmínkou pro přidělení služebního motocyklu policistovi sloužícímu u PMJ.
CO JE PMJ
Pohotovostní motorizovaná jednotka (PMJ) je specializovaný policejní útvar, který se zaměřuje na rychlou reakci na tísňová volání a situace vyžadující okamžitý zásah. Hlavním cílem jejich činnosti je ochrana životů a zdraví osob, majetku, odhalování trestné činnosti, pátrání po hledaných osobách, vozidlech a odcizených věcech.
PMJ vznikla 1. července 1956 pod tehdejším názvem Speciální pohotovostní jednotka (SPJ). Postupem času jednotka měnila název – od roku 1965 byla označována jako Pohotovostní jednotka (PJ) a v roce 1978 dostala název Pohotovostní motorizovaná jednotka (PMJ), který používá dodnes.
Současnou základnou pražské PMJ je areál ve starých Ďáblicích, v osmém pražském obvodu. Denně odsud do ulic metropole vyjíždí hned několik dvoučlenných či trojčlenných hlídek. Na každou městskou část hlavního města dohlížejí většinou dvě až čtyři hlídky PMJ, a to nepřetržitě. Služební vůz PMJ poznáte podle malého žlutého reflexního trojúhelníčku, který je umístěný na zadním a předním skle vozidla, vždy v levém horním rohu.
MOTOCYKLY U PMJ
Vzhledem k často velmi složité dopravní situaci v centru města, kdy není jednoduché dostat se rychle k místu události vozidlem, nabízí se využití motocyklů. Tato myšlenka není nijak nová, motocykly byly ve výbavě PMJ již krátce po jejím vzniku, v šedesátých letech. Tehdy se jednalo o československé stroje Jawa 500 OHC a sovětské M72.
Aby motocykly vyhovovaly všem dnešním potřebám PMJ – zvládly přejet například vyšší obrubníky, uměly se pohybovat v lehkém terénu a zároveň byly dostatečně výkonné a agilní v městském provozu – zvolila policie speciálně navržený model BMW F900 GS Adventure. V současné době jsou policisté vybaveni v rámci zkušebního provozu třemi těmito motocykly. Pokud se projekt osvědčí, mají v plánu jejich počet navýšit na 10–12 kusů.
Proč právě značka BMW? Tento výrobce má již bohaté zkušenosti s výrobou modelů motocyklů přímo pro policejní účely. Například ergonomii ovládacích prvků má zvládnutou daleko lépe než jiní výrobci. Model F900 GS Adventure byl zvolen pro ideální poměr výkonu a hmotnosti pro provoz ve městě či v lehkém terénu, jako jsou parky nebo zalesněné plochy na území hlavního města Prahy.
Systém motocyklové hlídky je obdobný jako u hlídky automobilové – tzn. zásah provádějí nejméně dva policisté, aby si mohli při zákroku poskytnout vzájemné krytí. Každý policista přitom jezdí na své motorce. Z podstaty činnosti PMJ, kdy má jít o rychlý zákrok na místě události, jezdí vždy společně dvě motorky, což je rozdíl oproti službě dopravní policie, kdy můžete na motorce potkat i policistu samotného.
VÝBAVA POLICISTY NA MOTORCE
Z hlediska motocyklové výbavy používají policisté překlopnou přilbu LS2 (LS2 Advant X) se dvěma interkomy. Jeden interkom je napojený na mobilní telefon a prostřednictvím technologie Mesh slouží i ke vzájemné komunikaci mezi jezdci. Druhý interkom slouží pro komunikaci s operačním střediskem. Oproti dopravní policii nemají policisté vysílačky na motorce, ale na sobě, protože motocykl je pro ně jen prostředek k přesunu na místo zásahu a spojení musí mít zajištěno i mimo motocykl.
Policista na motorce je oblečený do černých kevlarových kalhot Street Racer. Na horní polovině těla nosí policisté chrániče (Zandona Action X7) s ochranou páteře s protektory D3O i na ramenou a loktech, které při případném nárazu ztuhnou, zpevní se a poskytnou vysokou míru ochrany. Na chrániči těla mají policisté dres v policejních barvách se standardním označením policistů a nosič balistických plátů s dalším potřebným vybavením, jako je teleskopický obušek, nůž, Taser X26, IFAK, osobní kamera a zásobníky do krátké zbraně. Krátkou zbraň Glock 17 se svítilnou Streamlight nosí policisté ve stehenním pouzdře.
Výběr vhodné obuvi byl velkým oříškem. Vybrat boty, které poskytují kvalitní ochranu pro jízdu na motorce a zároveň umožňují policistům běhat či používat donucovací prostředky, nebylo jednoduché. Nakonec byla vybrána obuv značky Forma Adventure Low WP.
Vybavení v kufrech obou motocyklů není totožné, jak by člověk mohl předpokládat. Díky tomu, že jezdí vždy dva motocykly společně jako tým, navzájem se výbavou doplňují. Výbava obsahuje ledvinku s prostředky první pomoci (zejména na zástavu tepenného krvácení), házecí pytlík na vodu pro záchranu tonoucího, transportní plachtu na přenos zraněného, automatizovaný externí defibrilátor (AED), alkohol tester, drogové testy DrugWipe, prostředky k označování překážek v provozu (sprej), pásku Policie a věci osobní potřeby.
Motorky jsou dále vybaveny modročervenou signalizací v přední části a modrým teleskopickým majákem v zadní části. Světelný nápis POLICIE / STOP má motocykl vpředu i vzadu.
Aktuálně se řeší také uložení dlouhých zbraní na motocyklu. Z dlouhých zbraní používá PMJ samopal Heckler & Koch MP5 a útočnou pušku Heckler & Koch G36. Na motocykly se počítá se zbraní typu PDW, konkrétně Heckler & Koch MP7 – což je zajímavý kompromis mezi samopalem a útočnou puškou.
Jak jsem zmínil v úvodu – podmínkou pro přidělení služebního motocyklu policistovi PMJ jsou jeho předchozí zkušenosti s řízením motocyklu v civilu. Jezdit na motorce v náročném městském provozu není rozhodně nic jednoduchého, navíc pokud je nutné se dostat na místo zásahu co nejrychleji. Naštěstí jsou řidiči motocyklů u PMJ zároveň vášnivými motorkáři a věřím, že to mají v hlavě dobře srovnané – jinak by ani nemohli být příslušníky tohoto prestižního útvaru. Samozřejmě si svoje motocyklové dovednosti zvyšují i v rámci služební přípravy. Motorkáři u PMJ využívají endurovou školu nedaleko Benešova u Prahy pod vedením zkušených trenérů Kuklíků.
VYPLATÍ SE MOTOCYKLY U PMJ?
Podle slov zástupce velitele PMJ je největší devizou motocyklů rychlý dojezd na místo zásahu na území hlavního města Prahy. Vzhledem ke komplikované dopravní situaci v Praze se rychlost dojezdu na motocyklu nedá s automobilem vůbec srovnávat, a to ani v případě, kdy automobil jede na majáky – policista na motocyklu bude na místě zásahu vždy dříve než jeho kolega v autě. Nehledě na možnost motocyklu překonávat obrubníky, schody či se pohybovat v úzkých uličkách, průjezdech nebo mimo silnici, kam se běžné služební vozidlo typu Škoda Kodiaq nedostane. Právě čas může být při některých typech zásahů (např. aktivní střelec, masivní krvácení, srdeční zástava) klíčovým faktorem, který může rozhodnout o jeho úspěšnosti.
Kompletní fotogalerii najdete ZDE.
Petr Žák