O projektu Jednou stopou Českem

JAK TO VŠECHNO VZNIKLO?

Historie projektu Jednou stopou Českem je poměrně mladá, myšlenka na něj vznikla někdy koncem roku 2019.

Začalo to tím, že jsem si koncem léta 2018 po dlouhé době zase pořídil motorku. Volba padla na Kawasaki Vulcan S. Jezdil jsem po práci a o víkendech. Na facebooku jsem si našel pár skupin motorkářů, abych tak nějak zapadl do „motorkářské komunity“. Začal jsem jezdit s jednou pražskou skupinou. Jenže to byly výlety typu stavět každých 20 km na pumpě či při cukrárně – což o to, zrovna já proti mlsání nic nemám, nicméně cesty bez cíle a se zastávkami delšími než samotná jízda mě nějak nenaplňovaly. Začal jsem tedy jezdit sám nebo s „batůžkem“ (spolujezdkyní) po místech, která mě nějakým způsobem zaujala. Zejména to byly zříceniny, přírodní zajímavosti, mosty, vyhlídky, lomy apod.

A jelikož miluju focení a fotoaparát byl vždy mým věrným souputníkem, navštívená místa jsem fotil a dával pokaždé několik fotek na svůj facebookový profil. Pak jsem album sdílel do motorkářských skupin a překvapila mě pozitivní odezva a dotazy na daná místa.

To se pro mne stalo podnětem k založení facebookové stránky Jednou stopou Českem, kam přidávám fotky a informace z navštívených míst. Stránka je velmi oblíbená, a to nejen mezi motorkáři, což mě velmi těší a moc všem za podporu děkuji. Zároveň zaznamenávám všechna zajímavá místa do Google mapy a zájemcům tak poskytuji přehledný obraz zajímavých lokalit i s popisem.

V březnu 2020 jsem rovněž založil facebookovou skupinu Výlety v jedné stopě, kam mohou všichni dávat svoje tipy na výlety. V srpnu 2021 jsem založil skupinu Parťáci v jedné stopě, kde můžete hledat společnost na výlety.

Oblíbenost mých příspěvků mě ovšem přiměla hledat lepší řešení než facebook – zejména z důvodu přehlednosti a kritérií vyhledávání. Proto jsem od poloviny července 2020 začal pracovat na těchto stránkách, které by uměly vyhledávat konkrétní místa podle požadavků a aktuální polohy každého motorkáře.

Po mnoha hodinách práce, nespočtu vypitých káv a několika lahví rumu se to povedlo a stránky dne 7. srpna 2020 spouštím!

Existuje spousta webů s tipy na výlety, některé jsou velmi kvalitní a sám z nich čerpám informace. Většinou je spravuje tým lidí, kteří používají materiály od dalších lidí a shromažďují je v jednotné formě, tedy tvoří tematickou databázi.

Tento web je unikátní v tom, že všechna místa jsem sám navštívil, jsem autorem všech fotografií (mimo doplňkových historických) a přidávám užitečné informace z pohledu motorkáře, popř. svoje zkušenosti a dojmy. Dalo by se tedy říci, že tyto stránky jsou takovým mým cestovatelským zápisníkem.

V listopadu 2020 jsem pořídil nový stroj Triumph Tiger 1200, bohužel technické problémy a zejména přístup pražského servisu mne vedl ke změně značky. V září 2021 jsem pořídil BMW R 1250 GS Adventure a při té příležitosti jsem se stal ambasadorem prodejce DyCom Group – BMW Karlovy Vary. Občas je mi nabídnut i jiný stroj na testování, čehož velmi rád využiji a svezu se na různých typech strojů.

V lednu 2021 jsem založil další facebookovou stránku s názvem Jednou stopou za hranice ČR, kam dávám tipy na výlety z cest do sousedních zemí.

O AUTOROVI

Petr Žák je původem z jižní Moravy, v současnosti bydlí na okraji Prahy. V létě 2018 si pořídil cruisera Kawasaki Vulcan S a od té doby brázdí silnice Česka. Za dva roky najel přes 60 tisíc kilometrů.

A protože rád fotí, napadla ho myšlenka dělit se o fotky zajímavých míst s jinými nadšenci a nabízet ostatním inspiraci na motovýlety. Nejdříve založil facebookovou stránku a posléze vytvořil stránku webovou.

Na výlety jezdí každou volnou chvíli. Motorka ho prostě baví. Není to pro něj jen dopravní prostředek, ale nejlepší relax, jaký zná!

Koncem roku 2020 vyměnil Vulcana za cestovní enduro Triumph Tiger 1200 Desert Edition, v září 2021 vyměnil Tigera za BMW R 1250 GSA.

Pracovně se spoustu let pohyboval v oblasti „Security“, tedy zajišťování ostrahy majetku a osob či detektivní činnosti. V současnosti se věnuje více oblasti „Safety“, tedy bezpečnosti práce a požární ochraně. Zároveň se pohybuje v oblasti vzdělávání dospělých, resp. profesních kvalifikací v oboru „Právo, právní a veřejnosprávní činnost“.

Příležitostně publikuje články v odborných časopisech a působí jako nezávislý novinář a fotograf.


e-mail: petr@jednoustopouceskem.cz
FB profil: Petr Žák

Jak cestuji?

KAWASAKI VULCAN S

Od srpna 2018 do října 2020 jsem jezdil na cruiseru Kawasaki Vulcan S 2018, který jsem si pořídil po dlouhé pauze s motorkami.

S Vulcanem jsem najel něco přes 64 tisíc kilometrů a byl to skvělý parťák na cesty. Časem jsem se však začal poohlížet po něčem větším, silnějším a na dlouhé cesty pohodlnějším. Pro dlouhém uvažování jsem zjistil, že mým potřebám bude nejlépe vyhovovat cestovní enduro.

TRIUMPH TIGER 1200 DESERT EDITION

Od listopadu 2020 do září 2021 jsem jezdil na cestovním enduru Triumph Tiger 1200 Desert Edition.

S Tigerem jsem najel něco přes 25 tisíc kilometrů a byl to výborný stroj pro moje účely. Bohužel technické problémy a přístup pražského servisu mne vedly k úvaze nad změnou značky, která by mi poskytla kvalitní stroj a v případě technických problémů garantovala mobilitu a rychlý servis.

BMW R 1250 GS ADVENTURE TRIPLE BLACK

Od září 2021 do současnosti jezdím na cestovním enduru BMW R 1250 GS Adventure v provedení Triple Black. 

Tento etalon kvality a pohodlí mne opravdu nadchnul, jízdní vlastnosti jsou díky nízkému těžišti a dynamickému podvozku ESA spolu s podvozkovým řešením Telelever a Paralever excelentní. Jízda na GSA je za každých podmínek komfortní a pohodlná.

ČÍM FOTÍM?

Dlouho jsem byl zapřisáhlým zastáncem plnoformátových zrcadel, ale nedávno jsem objevil svět bezzrcadlovek a svůj Nikon D810 jsem vyměnil za Nikon Z6.

Měl jsem z toho trochu obavy, ale při menší váze a velikosti je výkon tohoto bezzrcadla excelentní. Velmi se povedla i Z-ková řada pevných skel, která mají dle mého názoru výkon srovnatelný s mými oblíbenými Sigmami řady ART.

Takže aktuálně si na výletech vystačím se sklem 24-70/4S a pevnou 50/1.8S, zvažuji však pořídit si ještě jedno širší sklo.

V ČEM JEZDÍM?

S přechodem na velké cestovní enduro jsem pořídil i kvalitnější vybavení, zejména přilbu. Volba padla na výklopnou přilbu Schuberth C4 PRO, se kterou jsem maximálně spokojený.

Přilbu jsem doplnil o interkom Sena SC1 Advanced, který je plně integrovaný do přilby a umožňuje mi telefonovat, poslouchat navigaci nebo integrované rádio.

Co se týká oblečení a bot, vsadil jsem na značky Klim, Modeka, PROmo jeans a Daytona. Více o mém vybavení najdete v tomto článku.