Kynšperská lávka
50.1224539N, 12.5258000E
-
MístoKynšperk nad Ohří,
-
Popiskrytý dřevěný most
50.1224539N, 12.5258000E
Kynšperk nad Ohří,
Účelem kynšperské lávky je spojení centra města Kynšperk nad Ohří s jeho levobřežní částí a s Dolními Pochlovicemi, zejména pak s vlakovým nádražím.
Původně byla konstrukce železobetonová o délce 130 metrů, u níž stával i domek k vybírání mýta. Lávka byla v roce 1945 při ústupu německých vojsk před americkou armádou z velké části zničena. V roce 1947 ji nahradila dřevěná lávka, která však byla rovněž zničena, a to při povodni v roce 1950. Ještě téhož roku byla lávka nákladem 1,3 milionu Kčs místními komunální podniky obnovena. Dřevěná lávka byla stavěna na přilehlém prostranství, a po jejím dokončení byla nasunuta na betonové pilíře. Svému účelu slouží dodnes. Kynšperská lávka je po rechli v Českém Krumlově druhou nejdelší dřevěnou lávkou v ČR.
Konstrukce kynšperské lávky je mimořádně silná. Je položena na 3 betonových pilířích vysokých 2,5 metru a na obou stranách navazuje na ubytky původní železobetonové lávky. Do lávky se vstupuje 4,5 metrů vysokými portály. Jsou tvořeny dvěma dvojicemi kolmých sloupů krytých šikmým bedněním. Z každé strany má lávka 13 okenních otvorů s rozměry, které jsou vždy uprostřed rozděleny svislým trámkem. Celá příhradová nosná konstrukce je tvořena horními a dolními čtyřnásobnými pásy, zdvojenými svislými sloupy a šikmým zavětrováním, jehož jedno rameno je rovněž zdvojeno. Krov této příhrady je tvořen pěti krokvemi, pod nimiž je vodorovný ondřejský kříž. Z obou stran lávky jsou boční příhrady nahoře příčně spojené dvěma voštinami vysokými 0,8 metru. Prvek voštin je použit s šikmým bedněním na horní i spodní části mostovky. Kynšperská lávka má 65 krokví, 30 kolmých dvousloupků a 15 příčných voštin. Lávkou je veden elektrický kabel, pod jejím krovem je teplovodní vedení. Co do důmyslnosti své konstrukce má Kynšperská lávka svou obdobu snad jen v Suchovršicích na Trutnovsku.
Vzdálenost od parkování je 10-150 metrů, v závislosti na straně, od které přijedete.
Parkování není zpoplatněno.
Vstup je volný.
K lávce lze přijet z obou stran Ohře, od Okružní ulice je 150 metrů před lávkou zákaz vjezdu.
Foto: Petr Žák | Jednou stopou Českem, z.s.
Text: oficiální stránky města Kynšperk nad Ohří, informační tabule na mostě.
Odkazy: kynsperk.cz
Přidat hodnocení