Torzo razicího štítu Viktorie – Kyšice
49.7649114N, 13.4933353E
-
Místo330 01 Kyšice
-
Popistorzo razicího stroje
49.7649114N, 13.4933353E
330 01 Kyšice
Torzo razicího štítu Viktorie připomíná stavbu Ejpovického tunelu, jenž byl tímto strojem proražen v období od 31. 1. 2015 do 7. 10. 2017. Tunelový komplex byl uveden do provozu v prosinci 2018. Výstavbou a otevřením tohoto tunelu byla zkrácena železniční trať z Prahy do Plzně o 6,1 km a zkrácena přepravní doba až o 9 minut. Ejpovický tunel je s délkou 4 150 m nejdelším železničním tunelem v Česku. Druhý památník na ražbu tunelu je umístěn v Plzni-Doubravka.
Razicí štít Viktorie je mladší sestrou Tondy a Adély, kteří razili pokračování trasy A pražského metra. Vyrobila ho firma Herrenknecht v německém Schwanau, má průměr řezné hlavy 9,89 m, délku 115 m a hmotnost přibližně 1800 t. Výkon motoru je 3 600 kW, maximální kroutící moment 27 658 kNm a počet otáček 0 až 4,5 za minutu.
Jeho nejtěžší části byly do České republiky dopraveny ekologickou cestou lodí. Použitá technologie TBM – Tunnel Boring Machines – je jedním z nejmodernějších tunelářských způsobů práce. Její předností je především rychlost a bezpečnost. Ve světě se používá na přibližně 80 % nově budovaných tunelů. Viktorie je tzv. konvertibilní stroj, protože může razit jak v módu zeminového štítu, tak po úpravě i ve skalních podmínkách. Nejvyšší dosažený denní výkon ražeb byl 32 m.
Tunelový komplex je tvořen dvěma tunelovými tubusy o vnitřním průměru 8,7 m. Severní tunelový tubus má délku 4 174,2 m (4 143 m ražených, 31,2 m hloubených), jižní 4 150 m (4 110 m ražených, 40 m hloubených). Oba tunelové tubusy jsou vzájemně propojeny maximálně po 490 m osmi tunelovými propojkami, umožňujícími evakuaci cestujících do druhého tunelového tubusu. Tunely jsou zabezpečeny kamerami a laserovou detekcí pohybu a detekcí požáru. V případě neoprávněného vstupu do tunelu se z tlampačů ozve počítačový hlas a ve třech jazycích opakuje výzvu k opuštění tunelu. Pokud osoba tunel neopustí, vyjíždí k události PČR.
Přijet lze přímo na místo.
Parkování není zpoplatněno.
Vstup je volný.
Památník se nachází u odbočky do průmyslového areálu, motorku lze zaparkovat v jeho okolí.
Fotografie: Petr Žák
Text: webové stránky Správy železnic, státní organizace
Přidat hodnocení