Ervěnický koridor
50.5126650N, 13.4940789E
-
Místo431 15 Vrskmaň (Nové Sedlo nad Bílinou)
-
Popispřeložka koryta řeky do potrubí
50.5126650N, 13.4940789E
431 15 Vrskmaň (Nové Sedlo nad Bílinou)
Ervěnický koridor je mohutný násep, který se zvedá ze dna uhelné pánve místy až do maximální výšky 170 m. Začíná u Jirkova a vede po dlouhém náspu územím, kde se nacházela již zaniklá obec Ervěnice až k železniční stanici Třebušice v Komořanech u Mostu. Jeho délka je přibližně 11 km.
Ervěnický koridor vznikl kvůli rozšiřující se důlní činnosti, kdy bylo nutné přeložit silnici, železnici, ale i řeku Bílinu. Ta byla v dubnu 1981 svedená do čtyř potrubí o průměru 1,2 m a délce 3,1 km. Do potrubí řeka vtéká přibližně 1,5 km za vodní nádrží Újezd. Druhý konec potrubí se nachází poblíž vrátnice lomu ČSA, kde voda pohání MVE Ervěnický koridor a dál teče volnou krajinou.
Ervěnický koridor patří dodnes mezi unikáty. Během jeho výstavby sem bylo přemístěno 520 mil. m³ zeminy. Některé zdroje dokonce tvrdí, že objem založených zemin dosáhl 940 mil. m³. Největší mocnost výsypky je 130 m, převýšení dosahovala až 170 m. Předpokládalo se, že násep bude zpočátku klesat až o půl metru za rok. Proto tu byly postaveny čtyři koleje – po dvou se jezdilo, další dvě se průběžně opravovaly. Provoz na trati byl zahájen v květnu 1985. Elektrická trakce, která dlouho končila v Třebušicích, na koridor pokročila teprve po jeho stabilizaci a elektrický provoz byl zahájen 5. prosince 1989.
Po ukončení těžby v lomu ČSA se plánuje zrušení potrubní přeložky řeky Bíliny a revitalizace jejího koryta.
Vzdálenost od parkování je 80 m.
Parkování není zpoplatněno.
Vstup je volný.
Parkovat lze u odbočky z hlavní silnice směrem k přeložce řeky. Je zakázáno vstupovat na potrubí a pohybovat se mimo panelovou cestu.
Web: iuhli.cz
Fotografie: Petr Žák
Text: Wikipedie
Přidat hodnocení