Perninský viadukt
50.3636211N, 12.7738844E
-
MístoNádražní 253, 362 36 Pernink
-
Popiskamenný viadukt
50.3636211N, 12.7738844E
Nádražní 253, 362 36 Pernink
Viadukt v Perninku leží na železniční trati Karlovy Vary – Johanngeorgenstadt v těsné blízkosti perninského nádraží. Trať je nazývána i jako Krušnohorský Semmering, její délka je 46 km a po celé trase směrem z Karlových Varů stoupá. Největší stoupání se nachází mezi Perninkem a Horní Blatnou, činí 30 ‰.
Stavbu úseku železniční trati mezi Nejdkem a Horní Blatnou budovaly firmy E. Czeczowitczka a A. Weiner z Brna. Na stavbu mostů a tunelů byly v té době najímáni zkušení italští dělníci. Nejdříve byl 28. 11. 1898 otevřen pro nákladní dopravu úsek Nejdek–Horni Blatná a 15. 5. 1899 byl slavnostně otevřen i druhý úsek z Horni Blatné do Potůčků a dále do Saska. Stanice Pernink, tehdy pod názvem Bärringen, je se svou nadmořskou výškou 902 m nad mořem po šumavské Kubově Huti druhou nejvýše položenou železniční stanicí na našem území.
Viadukt v Perninku tvoří šest oblouků o rozpětí 2 x 8 m, 2 x 10 m a 2 x 12 m. V nejvyšším bodě dosahuje výšky 20 m. Jedná se o nejvýše položenou stavbu svého druhu na železniční síti ČR.
Na levém svahu průrvy nad viaduktem se nachází dnes již jen špatně zřetelné ústi dolní stoly dolu Drahá kožešina (Tiefer Edelpelzer Stollen), šikmo ve svahu pak ústí horní štoly Drahá kožešina (Oberer Edelpelzer Stollen). Asi 160–180 m severozápadně od ústí spodní štoly byla zaražena cínová šachta Drahá kožešina. Těsné nad viaduktem stávala stoupa k drcení rudy. Z okolí viaduktu je výhled jak na samotnou obec, tak na vzdálenější Plešivec a na horizontu se tyčící Klínovec a Fichtelberg.
Přibližně 450 m od viaduktu směrem na Nejdek se nachází Pomník obětem srážky vlaků. V úterý 7. 7. 2020 v 15:10 hodin došlo k čelnímu střetu dvou osobních vlaků. Jeden z vlaků jel z Karlových Varů, druhý z Johanngeorgenstadtu. Místo střetu se nachází v nepřehledné zalesněné oblasti v oblouku, takže strojvůdci se viděli až na poslední chvíli a ke střetu došlo téměř v plné rychlosti. Při nehodě došlo k poškození motorových souprav řady 814 (Regionova) a 844 (RegioShark), přičemž těžší a robustněji konstruovaný RegioShark rozdrtil čelo Regionovy, vklínil se do něj a odtlačil ji 12 m zpět. Nehoda si vyžádala dva mrtvé a dalších 24 zraněných, z toho 15 lehce, 9 těžce nebo středně těžce, přičemž 7 osob záchranáři ošetřili na místě a do nemocnice bylo transportováno 14 osob.
Po téměř rok trvajícím vyšetřování policie obvinila z obecného ohrožení z nedbalosti strojvedoucího vlaku jedoucího z Johanngeorgenstadtu, který měl vyčkat na průjezd protijedoucího vlaku ve stanici Pernink. Ten si údajně spletl dny – o víkendu a ve svátek se totiž vlaky křižují v Nových Hamrech, a ne v Perninku, jako ve všední dny. Proto strojvedoucí v Perninku nečekal na protijedoucí vlak, a tak došlo ke tragické srážce.
Vzdálenost od parkování je 100 m.
Parkování není zpoplatněno.
Vstup je volný.
Parkovat lze na Parkoviště Nádražní u nádražní budovy. Odtud se k viaduktu projdete 100 m. K pomníku obětem srážky vlaků se projdete dalších 450 m.
Web: pernink.eu
Fotografie: Petr Žák
Text: informační tabule, Wikipedie
Přidat hodnocení