Protiletadlová raketová základna VEGA Dobříš (Klondajk)
49.8508039N, 14.1637014E
-
Místo263 01 Dobříš
-
Popisbývalá vojenská základna
49.8508039N, 14.1637014E
263 01 Dobříš
V roce 1981 se v lesích východně od vrchu Jistevník začal ozývat hluk stavební činnosti. Na ploše více než 100 hektarů zde začala vznikat ve své době nejmodernější základna protivzdušné obrany státu (dále PVOS), určená k obraně proti všem druhům letadlových sil uvažovaného protivníka (jehož tehdy představovala Severoatlantická aliance), zejména však proti strategickým bombardérům nesoucím střely s plochou dráhou letu. Coby ceněný strategický prostředek nebyla jen běžnou součástí pohotovostního systému PVOS, čímž se odlišovala od ostatních útvarů 71. protiletadlové raketové brigády někdejší Československé lidové armády, do jejíž sestavy jinak organizačně náležela. Správný název útvaru zněl VÚ 5180 - Protiletadlová raketová skupina VEGA Dobříš, ale mezi vojáky zde sloužícími i širší veřejností se spíše vžil poetický název „Klondajk“, včetně uvedeného fonetického přepisu.
Budování této základny na Hřebenech Brd v polesí Rochota kolem kóty 604 m n. m., na hřebeni mezi vrcholy Jistevník (606 m n. m.) a Vrážky (577 m n. m.), bylo velice náročné, kvůli špatným přírodním podmínkám a také i díky rozličné stavební dokumentaci. Celá stavba probíhala za přísného vojenského utajení. Kvůli výstavbě byla přeložena červeně značená hřebenová turistická trasa do jižnější polohy. Základna má rozlohu přibližně 11 ha a je obehnána 3 m vysokou betonovou stěnou. Mylnou informací je, že tato základna měla sloužit k obraně Prahy. Rakety dalekého dosahu S-200 Vega (v kódu NATO SA-5 Gammon) mohly zasahovat vzdušné cíle ještě nad územím protivníka a byly určené k ničení cílů letících ve velkých výškách, rušících letounů nebo bombardovacích svazů. Mimo jiné měla doplnit i obrannou linii států Varšavské smlouvy.
Tento komplex byl rozdělen do třech částí, mezi nimiž bylo zahrnuto zázemí pro personál (kasárny, kuchyně, kino, posilovna…), technická část s požární stanicí, čerpací stanicí PHM a samotnou částí s palebnými postaveními, která zahrnovala budovy pro uskladnění raket, podzemní prostory s výpočetní technikou a také tři betonové rampy (radiotechnické mosty) vysoké 20 metrů pro radiolokátory ozáření cíle (naváděly raketu na cíl).
Po reorganizaci roku 1995 zde působil vojenský oddíl 4431, který byl vyzbrojen pouze raketami středního doletu S-75 Dvina (v kódu NATO SA-2 Guideline) a krátkého doletu S-125 Něva (v kódu NATO SA-3 Goa). Roku 2000 zde vznikl samostatný útvar VÚ 4431 Dobříš. Protiletadlová raketová základna však byla na přelomu let 2001/2002 i s novým útvarem zrušena. Poté byla základna opuštěna a nevyužívaná. Větší část pozemků byla navrácena původním majitelům, šlechtickému rodu Colloredo-Mansfeldů (konkrétně zóna s označením C). Mansfeldové poté uvažovali o zboření veškerých staveb, které se na území zóny C nacházely, kvůli nedostatku finančních prostředků však od tohoto plánu upustili. Byla zde údajně zřízena obora. Uvažovalo se i o výstavbě rozhledny na některé z ramp, z toho však také sešlo. Zbytek základny (část A a B), kde stojí velké množství staveb byl prodán do soukromých rukou. Po roce 2008 vznikla v části fotovoltaická elektrárna. V roce 2008 však vznikla myšlenka, vybudovat zde vědecko-technický park. Nyní zde od roku 2015 stojí Centrum aplikovaného výzkumu Dobříš.
Vzdálenost od parkování je 3000 metrů.
Parkování není zpoplatněno.
Vstup je zakázaný. Pozemek sice už nepatří AČR a není střežený, ale je v soukromém vlastnictví.
Nejlepší místo na parkování je za Kytínem na konci ulice Do Branky, která na začátku lesa končí zákazem vjezdu a pokračuje v zelenou turistickou trasu. Před prvním zákazem vjezdu je odstavná plocha, kde lze zaparkovat motorku či auto. Po zelené značce půjdete asi kilometr a na rozcestí zahnete doleva na červenou značku (rozcestí Na Soudném). Po červené značce dojdete za 1,5 km k Třebízskému dubu, u kterého se dáte doprava. Pak se po 150 metrech můžete dát vlevo a přijít k první bráně základny nebo jít rovně 400 metrů a přijdete k další bráně. Obě brány jsou uzamčené, ale u první je díra ve zdi vpravo od brány a u vzdálenější je díra ve zdi vlevo od brány.
Nedoporučuji jezdit od silnice 114 mezi Dobříší a Hostomicemi, kde je umístěn zákaz vjezdu včetně bilboardu s informací o zákazu stání a monitorování kamerovým systémem. Dojeli byste k areálu Centra aplikovaného výzkumu a dál se stejně nedostali.
Autor Fotografií: Petr Žák | Jednou stopou Českem, z.s.
Zdroj informací: wikipedia.org, brdskelisty.cz
Odkazy: brdskelisty.cz, fortifikace.net
Martin
27. 9. 2024 / 14:47Místo je skvělé a zajímavé. Ohledně přístupnosti tak jsme zaparkovali auto přímo u Třebízskému dubu. Dostali jsme se tam cestou, která vede přes Mníšek Pod Brdy k osadě na Rovinkách po červené cestě ke křižovatce na Soudném a pokračovali jsme až k Třebízského dubu. Cestou jsme neviděli žádný zákaz. Cestou k první bráně je položená kláda kde se nedá projet, ale dá se projet až k druhé bráně, která je 400m daleko od Třebízského dubu. U brány se dá v pohodě zaparkovat.