Přihlásit se
    • Úvod
    • O projektu
      arrow_drop_down
      • Podpořit projekt
    • Lokality
    • Blog
    • Fotografování
    • Kontakty
      arrow_drop_down
      • Zásady ochrany osobních údajů
      • Zásady cookies (EU)

    Stádlecký řetězový most

    49.3671483N, 14.5159025E

    • Místo
      Stádlec
    • Popis
      silniční most
    • Informace
    • Hodnocení 0
    • prev
    • next
    • Navigovat
    • Sdílet
    • Ohodnotit
    • Nahlásit chybu
    • prev
    • next
    GALERIE
    KATEGORIE
    • Mosty / lávky
    KRAJ
    • Jihočeský
    GPS / ADRESA
    • 49.3671483N, 14.5159025E

    • Stádlec

    MAPY.CZ
    POPIS

    Stádlecký řetězový most přes Lužnici stojí od roku 1975 pod městysem Stádlec a je posledním dochovaným empírovým řetězovým mostem v Česku. Původně, v letech 1848–1960, překlenoval Vltavu u Podolska. V roce 1959 byl jako Podolský most prohlášen národní technickou památkou. V letech 1960–1975 byl rozebrán a přemístěn na dnešní místo na Lužnici.
    Most postavil Vojtěch Lanna v letech 1847–1848 podle projektu inženýra Gassnera a B. Schnircha přes Vltavu v Podolsku.

    Most sloužil dlouhá léta, až do roku 1960. Od konce třicátých let stál ale již most nový, železobetonový, přímo nad stávajícím mostem. Po napuštění přehrady Orlík by byl most, v té době již kulturní památka, potopen, a proto se rozhodlo o jeho pečlivém rozebrání, dokumentaci a uložení na místě mimo zatopený břeh. Ze zahraničí přišla v šedesátých letech nabídka na odkoupení mostu, byla však zamítnuta a bylo rozhodnuto o pozdějším přestěhování a znovusestavení.

    Základní nosnou konstrukci mostu tvoří 4 řetězy uspořádané do dvou dvojic. Ty jsou uloženy na dvou kamenných pylonech, branách vysokých 13 metrů. Mostovku tvoří dubové fošny, nově instalované v roce 2007. Pod mostovkou je instalována pojízdná lávka pro drobné opravy.

    Most je po celkové rekonstrukci. Vjezd je povolen jen vozidlům do hmotnosti 1,5 tuny, sloupky u vjezdů na most omezují též šířku vozidel.

    V lednu 2021 skončila plánovaná oprava mostu, při které bylo nutné vyměnit trámy. Dubové dřevo bylo dovezeno z Chorvatska a most byl vybaven moderním elektronickým systémem, který bude vyhodnocovat vlhkost dřeva.

    DOSTUPNOST S MOTORKOU

    V mapě je označeno místo, kde se dá parkovat a je tam malé posezení. Stát se dá kdekoliv kolem mostu, most je dost široký k zastavení přímo na něm, např. pro focení.

    PARKOVÁNÍ / VSTUPNÉ / VZDÁLENOST
    • Parkování není zpoplatněno.

    • Vstup je volný.

    • Vzdálenost od parkování je 10 metrů.

    MÍSTO VHODNÉ NA
    • fotografování
    ZDROJE / ODKAZY

    Foto: Petr Žák | Jednou stopou Českem, z.s.
    Text + historické foto: wikipedia.org

    DATUM NÁVŠTĚVY
    16. 4. 2022
    mood_bad
  • Zatím žádné komentáře.
  • Přidat hodnocení

    Napsat komentář · Zrušit odpověď na komentář

    Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

    Oblíbenost místa

    V okolí:

    Zřícenina hradu Dobronice

    8. 5. 2020
    • zřícenina hradu

    Zřícenina hradu Příběnice

    12. 2. 2020
    • zřícenina hradu

    Vodojem Senožaty

    15. 5. 2022
    • vodárenská věž

    Vodojem Šibeniční vrch

    16. 4. 2022
    • neobarokní vodojem

    Most Duha

    8. 5. 2020
    • silniční most se železnicí

    Věž Kohoutek

    16. 4. 2022
    • pozůstatek opevnění
    • Google Maps
    • © 2023 Jednou stopou Českem, z.s.
    • Jednou stopou Českem® je registrovaná ochranná známka č. 397737
    person
    Přihlásit se
    lockZapomenuté heslo?

    Košík

      • Facebook
      • Twitter
      • WhatsApp
      • Telegram
      • LinkedIn
      • Tumblr
      • VKontakte
      • Mail
      • Zkopírovat odkaz
      Spravovat Souhlas s cookies
      Abychom poskytli co nejlepší služby, používáme k ukládání a/nebo přístupu k informacím o zařízení, technologie jako jsou soubory cookies. Souhlas s těmito technologiemi nám umožní zpracovávat údaje, jako je chování při procházení nebo jedinečná ID na tomto webu. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce.
      Funkční Vždy aktivní
      Technické uložení nebo přístup je nezbytně nutný pro legitimní účel umožnění použití konkrétní služby, kterou si odběratel nebo uživatel výslovně vyžádal, nebo pouze za účelem provedení přenosu sdělení prostřednictvím sítě elektronických komunikací.
      Předvolby
      Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
      Statistické
      Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro statistické účely. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
      Marketingové
      Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
      Spravovat možnosti Spravovat služby Spravovat dodavatele Přečtěte si více o těchto účelech
      Zobrazit předvolby
      {title} {title} {title}