Stádlecký řetězový most
49.3671483N, 14.5159025E
-
MístoStádlec
-
Popissilniční most
49.3671483N, 14.5159025E
Stádlec
Stádlecký řetězový most přes Lužnici stojí od roku 1975 pod městysem Stádlec a je posledním dochovaným empírovým řetězovým mostem v Česku. Původně, v letech 1848–1960, překlenoval Vltavu u Podolska. V roce 1959 byl jako Podolský most prohlášen národní technickou památkou. V letech 1960–1975 byl rozebrán a přemístěn na dnešní místo na Lužnici.
Most postavil Vojtěch Lanna v letech 1847–1848 podle projektu inženýra Gassnera a B. Schnircha přes Vltavu v Podolsku.
Most sloužil dlouhá léta, až do roku 1960. Od konce třicátých let stál ale již most nový, železobetonový, přímo nad stávajícím mostem. Po napuštění přehrady Orlík by byl most, v té době již kulturní památka, potopen, a proto se rozhodlo o jeho pečlivém rozebrání, dokumentaci a uložení na místě mimo zatopený břeh. Ze zahraničí přišla v šedesátých letech nabídka na odkoupení mostu, byla však zamítnuta a bylo rozhodnuto o pozdějším přestěhování a znovusestavení.
Základní nosnou konstrukci mostu tvoří 4 řetězy uspořádané do dvou dvojic. Ty jsou uloženy na dvou kamenných pylonech, branách vysokých 13 metrů. Mostovku tvoří dubové fošny, nově instalované v roce 2007. Pod mostovkou je instalována pojízdná lávka pro drobné opravy.
Most je po celkové rekonstrukci. Vjezd je povolen jen vozidlům do hmotnosti 1,5 tuny, sloupky u vjezdů na most omezují též šířku vozidel.
V lednu 2021 skončila plánovaná oprava mostu, při které bylo nutné vyměnit trámy. Dubové dřevo bylo dovezeno z Chorvatska a most byl vybaven moderním elektronickým systémem, který bude vyhodnocovat vlhkost dřeva.
Vzdálenost od parkování je 10 metrů.
Parkování není zpoplatněno.
Vstup je volný.
V mapě je označeno místo, kde se dá parkovat a je tam malé posezení. Stát se dá kdekoliv kolem mostu, most je dost široký k zastavení přímo na něm, např. pro focení.
Foto: Petr Žák | Jednou stopou Českem, z.s.
Text + historické foto: wikipedia.org
Přidat hodnocení