Podolský most
49.3550869N, 14.2722319E
-
Místo397 01 Temešvár
-
Popisželezobetonový most
49.3550869N, 14.2722319E
397 01 Temešvár
Hladina vody v Orlické přehradě byla od podzimu 2019 do jara 2020 kvůli stavbě výtahu asi 8–10 m pod běžným stavem. Nejvíc fotek jsem udělal z obou stran pod Podolským mostem, další pak z mostu jak Podolského, tak i Zvíkovského a Žďákovského.
Podolský most (dříve most Klementa Gottwalda) je železobetonový silniční most přes řeku Vltavu v okresu Písek, v jižních Čechách. Je součástí silnice spojující Tábor a Písek a leží mezi obcemi Podolí I a Temešvár.
Most byl vybudován mezi lety 1939 a 1943, aby nahradil starý řetězový most vybudovaný v roce 1848. Tento most byl v roce 1960 v souvislosti s výstavbou Orlické přehrady rozebrán a přemístěn na řeku Lužnici, k vesnici Stádlec, a je známý jako Stádlecký řezězový most.
Návrh mostu byl ve 30.letech 20. století oceněn na architektonické výstavě v Paříži, kde v roce 1937 získal Zlatou medaili a byl nazván Le beau pont de l´Europe (Krásný most Evropy). Další ocenění získal v roce 1939 na výstavě v belgickém Lutychu. Projekt mostu připravili V. Janák, J. Brebera a L. Pacholík ve spolupráci s Ing. J. Blažkem.
Za druhé světové války byl most důležitou dopravní spojnicí. Oba břehy Vltavy navíc v roce 1945 tvořily demarkační linii mezi americkou částí osvobozovaného Československa a sovětskou částí okupovaného Československa. V dubnu a květnu 1945 sloužil most jako ústupová cesta části německých jednotek do amerického zajetí. Vojáci americké 3. armády zde v květnu 1945 čekali dva týdny na příjezd sovětských vojsk (v roce 2000 zde byla k této události odhalena pamětní deska).
Krátce po osvobození se Podolský most stal svědkem zločinů proti lidskosti. Na pravém břehu byli internováni němečtí vojáci Luftwaffe se svými rodinami. Ženy a dívky zde byly zneužívány, mnoho z nich zde raději spáchalo sebevraždu, včetně jejich mužů a otců. V roce 2011 byla část obětí exhumována německou vládní organizací Volksbund Deutsche Kriegsgräberfürsorge e.V.
Most je dlouhý 510 m a tvoří ho několik oblouků, z nichž ten největší má rozpon 150 m a krajní 36,65 m. Na pravém vltavském břehu je 6 polí, na levém jen dvě. Šířka mostu je pouhých 8,5 m (6,5 m vozovka a 1+1 m tvoří chodníky). Vozovka leží ve výšce 55-65 m nad řekou. Šířka klenby ve vrcholu oblouků je 7,5 m, v patkách 9,5 m, vzepětí klenby hl. oblouku je 41,8 m, jeho tloušťka je 2,0 m. Hlavní klenba nese další dvě menší, polokruhové klenby stejné šířky - 7,5 m, tlusté 0,75 m. Vzepětí osmi menších kleneb je 9,8 m. Na stavbu mostu bylo spotřebováno 1 200 t ocelové výztuže, 6 920 t cementu a 6 300 m³ dřeva. Zpracováno bylo celkem 20 900 t betonu. Most postavila za tehdejších 26 milionů korun firma Ing. B. Hlava.
Přijet lze přímo na místo.
Parkování není zpoplatněno.
Vstup je volný.
Siilnice od Podolska směrem pod most je označena zákazem vjezdu. Silnicí od Temešváru lze pod most přijet bez porušení předpisů. Při nízké hladině vody lze přijet až ke Kamenný most, který zde zůstal spolu se silnicí vedoucí k původnímu Podolskému řetězovému mostu.
Fotografie: Petr Žák
Text: Wikipedie