Radošovský most
50.2757475N, 12.9947564E
-
MístoKyselka - Radošov
-
Popiskrytý dřevěný most
50.2757475N, 12.9947564E
Kyselka - Radošov
Radošovský most je krytá mostní stavba vedoucí přes řeku Ohři v Radošově, části Kyselky v Karlovarském kraji. Původně zde sloužil k přechodu přes řeku Ohři pouze brod, odtud německá forma názvu obce Rodisfort (Radovanův brod). Dne 1. listopadu 1310 zde přešel přes Ohři na svém tažení na Prahu král Jan Lucemburský. 16. dubna 1364 udělil císař Karel IV. městu Ostrovu privilegium ke stavbě mostu a vybírání cla. Roku 1366 pak přikázal kupcům jedoucím do Prahy používat právě tuto cestu.
Most byl nepochybně postaven celý ze dřeva a musel být neustále opravován. V roce 1567 most vyhořel, v roce 1628 jej měla poškodit velká voda, roku 1639 jej měli strhnout Švédové. Znovu měl být obnoven údajně ještě roce 1709 a 1731. Z rozpočtu této poslední obnovy je patrné, že se jednalo o dřevěnou sroubenou konstrukci. V roce 1742 byl most spálen francouzským vojskem, za dva roky byl ale opět obnoven. Roku 1753 musel být znovu postaven, přičemž nábřežní pilíře byly vyzděny z lomového kamene, ale ostatní konstrukce, včetně návodních pilířů byly opět dřevěné. Poté co byl most poškozen ledy v roce 1768 byly i oba návodní pilíře postaveny z kamene, horní dřevěná konstrukce, včetně střechy byla zachována. Roku 1783 byl most opět opravován, horní dřevěná část zůstala bez zastřešení. Za napoleonských válek byla půlka mostu rozebrána, po pominutí nebezpečí byl most opraven včetně nového zastřešení. V tomto stavu se most dochoval až do druhé poloviny 20. století.
V letech 1979-1980 proběhla celková rekonstrukce mostu. Dne 18. července 1986 dřevěná konstrukce mostu zcela shořela, zůstaly pouze kamenné pilíře. V roce 2001 začala dlouho připravovaná nová obnova mostu dle dochované historické dokumentace. V roce 2003 byla rekonstrukce dřevěného krytého mostu přes řeku Ohři dokončena a most byl dne 30. září 2003 slavnostně uveden do provozu. Na most dlouhý 62,25 m a široký 5,75 m je povolen vjezd motorových vozidel s hmotností do 5 tun a výšky 3 m.
Přijet lze přímo na místo.
Parkování není zpoplatněno.
Vstup je volný.
Zastavit s motorkou je možné na obou stranách mostu.
Foto: Petr Žák | Jednou stopou Českem, z.s.
Text: hrady.cz
Přidat hodnocení